Anderhalve week na de crash van Erik, zijn we bijzonder blij met de vooruitgang die hij boekt. De komende weken hoeft er niet geopereerd te worden en kan Erik gaan herstellen van de crash en de uitgevoerde operaties.
Sinds dinsdag is hij geheel los van alle apparatuur en is er een ontslagdatum gepland. Voor zover nu bekend zal Erik donderdag per ambulance naar huis gebracht worden. Waar inmiddels de voorbereidingen in volle gang zijn.
Erik heeft vandaag uitgebreid met een van de behandelende artsen gesproken. Hierbij zijn alle fracturen en overige blessures doorgenomen. De afgelopen dagen heeft hij van ons, het verplegend personeel en zichzelf een aardig beeld van zijn situatie gekregen. Hij wilde echter graag uit eerste hand weten wat er gedaan is en wat de prognoses zijn voor de nabije en verre toekomst. In een open gesprek is alles besproken en duidelijk geworden dat er geen 100% herstel mogelijk is dit kwam hard aan bij Erik.
Voor ons betekent dit het einde van Erik zijn carrière als actief coureur. De gebroken wervel in zijn rug en de blijvende schade aan zijn enkel hebben ons doen besluiten dat het niet verantwoord is om door te gaan. Sinds 2010 heeft Erik met zijn eigen Kiki Racing Team vol overtuiging en met heel veel inzet competitie gereden bij de SOBW, SBO, OW-cup, ZAC en het ONK. Erik heeft diverse malen het podium mogen beklimmen in de verschillende disciplines en was vast van plan om samen met Jarno een mooie carrière op te bouwen in de zijspanracerij waar we dit seizoen ons debuut hebben gemaakt. Dit jaar konden we beschikken over het materiaal van de Dutch Sidecar Racing Association en daarna wilden we graag internationaal verder, Erik had de ambitie om op termijn samen met Jarno op WK niveau te gaan racen. Door de crash op het Paalgraven circuit komt een acuut einde aan deze ambities.
Erik heeft het komende jaar een nieuwe uitdaging en dat is hijzelf, de meeste blessures zullen compleet herstellen, het plaatje in zijn rug en de titanium pen in zijn been zijn blijvend. Het grootste probleem is de enkel, dit complexe gewricht is zwaar beschadigd geraakt en zal niet volledig kunnen herstellen. Onze uitdaging is om hier het best mogelijke resultaat uit te halen, hoe dichter we bij de 100% komen hoe beter het is.
Het stoppen als coureur betekent niet dat het Kiki Racing Team zal ophouden te bestaan. Erik en ik willen heel graag op de een of andere manier actief blijven in de motorsport, samen zullen we gaan uitzoeken in welke competitie dat zal zijn en in welke vorm.
Voor nu willen we graag iedereen bedanken die ons de afgelopen jaren heeft gesteund in de vorm van sponsoring, coaching, sleutelen, materiaal en onderdak. Met name WK Scootercentre uit Deventer, Spot ICT oplossingen uit Purmerend, Molenaar en Zwarthoed adviseurs uit Volendam en Damen Leathers uit Breda. Deze bedrijven hebben vanaf het eerste uur geholpen om ons team te runnen. Daarnaast speciale dank voor Lambrecht Bak en Peter Verschoor voor de technische ondersteuning in onze SOBW periode en niet te vergeten de D.S.R.A. voor de kans die we dit seizoen hebben gekregen.
Het racen heeft ons gezin de afgelopen 7 jaar heel veel energie gekost, hoogtepunten en dieptepunten volgden elkaar op, toch zijn we altijd blijven geloven in onszelf en heeft het ons gemaakt tot wat we zijn. Naast de bovengenoemde bedrijven en personen willen we ook graag zijn moeder Astrid en zijn zus Sanne bedanken voor alles wat ze gedaan hebben en ook voor wat ze hebben moeten laten om ons, onze droom te laten leven.
Het was een geweldige ervaring.
Erik en Ben Günther