Eerste Podium in de HMR cup race!

Bandenwarmers omleggenZondagochtend, voor de derde achtereenvolgende dag naar het circuit Nieuw Zevenbergen in Berghem, dit keer echter niet met onze eigen 50 cc tweetakt machine, maar om ons te melden bij het HMR Racing team. Erik is uitgenodigd om een wedstrijd op de HMR Midi GP machine te rijden en is razend benieuwd hoe dit zal bevallen. Bij het team aangekomen staat de cup machines al gereed in de tent. Naast de vaste rijders zullen Nigel Walraven en Erik deze dag als gastrijder uitkomen voor het HMR team.
In de eerste vrije training is het vooral wennen aan de machine, een korter wielbasis, kleinere wielen een andere versnellingsbak en ook nog eens viertakt in plaats van tweetakt. Vooral het schakelen en remmen op de motor zijn even wennen, hoe zit die standaard nou?op de tweetakt moet veel vaker geschakeld worden omdat er anders helemaal geen koppel is. Na de eerste training, vertelt Nigel welke versnellingen hij gebruikt en met deze wetenschap gaat Erik weer de baan op voor de tweede vrije training. Het gaat meteen een stuk lekkerder, Erik vind de HMR een hele fijne machine om te rijden, het liefst zou hij het schakelsysteem hebben omgedraaid, maar helaas is het benodigde materiaal daarvoor niet beschikbaar.

In de kwalificatie haalt Erik opnieuw een stuk van zijn tijd af, er is nog wel een aanzienlijk gat naar de vaste rijders, maar het rijden gaat iedere ronde lekkerder. Hij heeft dan ook heel veel zin in de wedstrijd. Henry en Erik (HMR) zetten de machine raceklaar voor de eerste wedstrijd. Er zijn zelfs bandenwarmers beschikbaar, voor Erik een nieuwe ervaring. Het klikt goed tussen Nigel en Erik Best lastig te verstaan zo'n Franstalige Belgsamen praten ze onder andere over racen en coaching. Nigel is een van de KNMV instructeurs waar Erik ook dit seizoen weer een aantal keer mee gaat trainen, zelf rijdt hij ONK supersport.

In de eerste wedstrijd komt Erik goed van zijn plaats en draait een solide wedstrijd, zonder veel risico te nemen weet hij de machine op een mooie derde plaats over de streep te drukken. Nigel heeft minder geluk, hij komt door brandstoftoevoer problemen niet aan de finish. Tussen de twee wedstrijden door krijgt Erik nog wat aanwijzingen van het HMR team. Dan is het tijd voor de tweede wedstrijd, Erik komt nog wat beter van zijn plek, maar mist de agressie om zijn plek vast te houden. In zijn achterhoofd weet hij dat finishen ook bijna zeker een podium betekent en brengt zijn machine opnieuw op een derde plaats aan de finish, dit keer achter Nigel Walraven.

HMR motorsports, topmensen met een racehartVoor het eerst in zijn race carriere mag Erik naar het podium om een beker op te halen, een beetje verlegen neemt hij de felicitaties en de beker in ontvangst. Het tweede raceweekend van het seizoen is hiermee ten einde. Erik wil graag alle mensen van HMR motorsports bedanken voor het ter beschikking stellen en prepareren van de machine. Het was een geweldige ervaring om op deze viertakt machine te mogen racen. Na het bestuderen van de data en het bekijken van de on board video zien we nog heel wat punten die betrekkelijk eenvoudig te verbeteren zijn. Een vervolg op de HMR ziet Erik dan ook zeker zitten.