Op een zonovergoten Pottendijk circuit hebben we afgelopen vrijdag een prima trainingsdag gereden. Erik reed diverse langere sessies en werkte geconcentreerd aan zijn techniek. Hij zat ook vrij snel aan zijn tijden van het vorige raceweekend en reed met een goed gevoel.
Halverwege de middag was het de beurt aan ondergetekende om zich in een raceoveral te hijsen en eens te laten zien hoe je op een tweetakt over het circuit behoort te gaan. In het kader van de beste stuurlui staan aan wal had Erik een Overal en laarzen voor me geregeld en moest ik er aan geloven. Het rijden op de machine viel mij beslist niet mee, ik had tijd te kort om alles netjes te doen en was dan ook 20 seconden langzamer dan Erik.
Een rondje met Ben:
Aan het einde van het rechte eind in de ankers en terugschakelen naar eh.. 2! hmm niet helemaal op tijd klaar dus boven in de bocht. Eindelijk in zijn twee weer uitacceleren, niet in de powerband, koppeling erbij, dat gaat beter. Shit de volgende bocht alweer, remmen terug en schakelen… of toch niet. Eerst de bocht maar overleven en op naar links rechts combinatie, wat zei ik ook weer tegen Erik, snelheid opbouwen… Maar dan kantel ik de machine niet snel genoeg, dus dan maar een stukje gras en daarna links om. Geen idee in welke versnelling ik zit op naar de volgende bocht. Remmen en eentje terug, ha dat gaat goed, in de powerband en weer opschakelen, iets te vroeg maar redelijk doorgekomen. Dan de laatste bochtencombinatie voor startfinish, proberen de machine op snelheid er door te krijgen en dan zo snel mogelijkhet rechte eind over. Na 5 rondjes worstelen houd ik het voor gezien en maak bij binnenkomen een diepe buiging voor Erik. Het valt beslist niet mee om alles achter elkaar, op tijd en ook nog eens goed te doen. Een lesje nederigheid dus, maar wel mijn debuut op het circuit gemaakt.
Later in de middag rijdt Tijmen van Rossum een sessie op Erik’s machine en geeft waardevolle tips over aanpassingen die we kunnen uitvoeren, de nadruk ligt op de achtervering en de koppeling, deze gaan we als eerste onder handen nemen. Tijmen had ook het idee dat de machine niet helemaal lekker loop in een bepaald toerengebied. Erik gaf aan dat niet te merken en reed daarna nog een sessie om goed op te letten of hij tegen hetzelfde aanloopt. Het lijkt of hij in zijn drie niet helemaal lekker doortrekt. Van de week maar een sessie op de testbank om dit verder uit te zoeken.
Op het einde van de dag rijdt Erik een paar rondjes op de Kreidler van Roy van den Nieuwendijk. Een heel andere machine, met een ander karakter, wegligging en remmen. Hoewel Erik het rustig aan doet krijgt hij wel een goede indruk van de vering van deze machine en merkt heel wat verschillen met zijn eigen machine. Zaterdag racen, we hebben er zin in!
Ben