Zaterdagochtend zijn we rond half negen weer op het circuit, het is nog niet echt warm, maar de zon doet al aardig zijn best, wel is er flink wat meer wind dan gisteren. Een paar rijders, hadden Erik geadviseerd, zijn gearing achter een tandje groter te zetten. Hiermee levert hij wat topsnelheid in, maar zou beter kunnen uitacceleren.
Hoewel we eigenlijk zelf de indruk hebben dat een tandje achter al te veel is, omdat de machine dan volgens de data al vrij vroeg op het rechte eind in zijn maximum toerental zou komen, besluiten we het advies in de vrije training op te volgen. Na binnenkomst geeft Erik aan inderdaad wat makkelijker weg te komen uit de langzame bochten, wel levert hij 6 km in op het rechte eind. En verbeterd hij niet zijn snelste tijd van vrijdag. Dat laatste is niet zo vreemd, de baan is nog wat kouder en er staat fors meer wind. Erik geeft aan dat hij de kwalificatie met deze gearing wil gaan doen en dan proberen zijn tijd van gisteren te verbeteren.
In de kwalificatie bouwt Erik zijn sessie netjes op tegen het einde lukt het terugschakelen niet goed waardoor hij een mooi rondje in rook op ziet gaan. De tijd zit er bijna op, maar er is nog net ruimte voor twee rondjes. In het laatste rondje weet Erik toch nog onder de minuut te komen en zet een 59,3 neer. Vrijdag had hij in de 58 gereden en is dus niet helemaal tevreden over de kwalficatie.
Voor de race overleggen we of we de machine terug zullen zetten naar de settings van vrijdag, Erik geeft aan tevreden te zijn met de huidige set-up en dat zo te laten. Voor de wedstrijd controleren we het schakel mechanisme. Na de problemen van de vorige wedstrijd is er het een en ander vervangen, wellicht dat er iets niet helemaal lekker loopt. We stellen de basis positie van de pook een stukje bij en zorgen ervoor, dat hij zowel op als neer soepel loopt.
Dan is het tijd voor de wedstrijd, Erik heeft er flink veel zin in, het hele weekend gaat het rijden al lekker dus moet het een mooie wedstrijd worden. Bij het uitgaan van de lichten is Erik goed weg en kan meteen aanpikken. Ronden lang weet hij het tempo er goed in te houden en houdt zicht op de twee rijders voor hem. Als hij op een gegeven moment op een rondje wordt gezet raakt hij de aansluiting met de mannen voor hem kwijt. Af en toe lukt het schakelen naar 4 niet helemaal lekker, waardoor het lastig wordt om constant rond te gaan. In de voorlaatste ronde lukt het helemaal niet om de machine in zijn 4 te krijgen en valt de machine aan het einde van het rechte eind helemaal stil. Erik geeft netjes aan waar de snelle rijders hem kunnen passeren, en weet de machine toch weer aan de praat te krijgen. Even twijfelt hij of hij binnen zal komen of door zal rijden. Als hij over start-finish komt, krijgt hij het bordje laatste ronde en besluit de wedstrijd netjes uit rijden.
Terug bij de tent crisisoverleg, doorrijden met het risico op grote schade, of de machine meenemen naar Edam om hem grondig na te kijken. Na overleg met Lambrecht kiezen we voor het laatste. Na een weekend lekker te hebben gereden, is het jammer dat we de tweede wedstrijd niet konden starten. In de werkplaats zal de versnellingsbak grondig worden nagekeken, ook hebben we van collega rijder Tijmen van Rossum nuttige tips gekregen voor het aanpassen van de achtervering, waarmee de balans in de machine fors moet verbeteren.