De week voorafgaand aan de wedstrijddag, was turbulent. Gé constateerde op de testbank dat hij vermogen miste veroorzaakt door een probleem met zijn cilinderkop. Door alles op alles te zetten, was hij vrijdag middag zover dat alles weer in elkaar gezet kon worden, maar liep op het einde van de rit vast omdat er een koppakking niet op tijd binnen was. Gé besluit in overleg met Erik en Ben om de wedstrijd te laten schieten en als monteur van Erik mee te gaan.
Kwalificaties: ’s Morgens bij aanvang van de 1e kwalificatie is de baan volledig nat en spettert het een beetje. Erik besluit om op volle regenbanden de baan op te gaan. Gedurende de sessie gaat hij per rondje 2 seconden sneller. Tegen het einde van de sessie zit Erik rond de 15e plaats en weet dat in zijn allerlaatste rondje nog te verbeteren naar de 11e positie, een prima resultaat voor de eerste kwalificatie. Tussen de eerste en tweede kwalificatie is het afwachten geblazen. Af en toe komt er wat regen naar beneden, maar doordat het behoorlijk hard waait droogt de baan razendsnel op als het even droog is. In de laatste minuten voor start van de tweede kwalificatie, droogt de baan op en besluiten we te wisselen naar slicks. Erik weet zich gedurende de sessie lang te handhaven in de top 20 maar weet zich in de eindfase niet meer te verbeteren, hij komt uit op een 21e plaats. Erik is niet helemaal tevreden over zijn tweede kwalificatie. Hij gaf aan te geforceerd bezig te zijn geweest in het groepje waar hij terecht gekomen was. Hij had eigenlijk genoeg tijd om door de pitstraat te rijden om een vrij rondje te creëren, maar dacht dat de sessie al bijna ten einde was.
Tussen de kwalificaties en race, nemen Erik en Gé de data door, ze bekijken waar iets te winnen valt en maken een plan voor de opbouw van de wedstrijd. Behalve controleren en aftanken veranderen we niets aan de machine, we blijven op slicks en bereiden ons voor op de wedstrijd.
Race: Bij de start van de wedstrijd verlies Erik 4 plaatsen en komt na een rondje als 24e door. Eriks rondetijden blijven hangen rond de 1.58. Er is iets niet goed met Erik, de machine of een combinatie daarvan. Gedurende de wedstrijd lopen de rondetijden op en de laatste 3 rondjes zit hij zelf boven de 2 minuten. Bij ingaan van de laatste ronde kun je al aan zijn lichaamstaal zien dat Er iets aan de hand. is. Hij komt binnen op de 23e plaats, nog net in de dezelfde ronde als de winnaar. Bij binnenkomst horen we van Erik wat er aan de hand is. In de beginfase van de wedstrijd komt hij bij een inhaalactie in aanraking met een andere rijder. Beide rijders kunnen door maar Erik heeft wel wat schade aan zijn uitlaat, rempedaal en zitje. Daarnaast krijgt hij gedurende de wedstrijd te maken met trillingen aan de voorkant van zijn machine, waardoor het moeilijk is om goed in te sturen. Bij controle van de machine komen we er achter dat een kromme remschijf de oorzaak van de trillingen aan de voorkant moeten zijn.
De tweede race dag van het seizoen was er een in het kader van karakterbuilding, we hebben hard gewerkt aan een goed resultaat, maar nog niet kunnen scoren. Het was goed om te zien dat Erik ook op de nieuwe machine veel vertrouwen heeft onder wisselende omstandigheden. Het wordt nu zaak om de machine verder naar zijn hand te zetten zodat hij er uit kan halen wat er in zit en zichzelf verder kan verbeteren. Speciaal bedankje aan Gé, super dat je erbij was ondanks dat je zelf niet kon rijden. Voor nu werk aan de winkel om beide machines topfit te krijgen en dan weer vol gas naar het volgende raceweekend!