Jarno en Erik konden afgelopen zaterdag aan de slag op het TT circuit van Assen, waar de KNMV speciaal voor licentiehouders een trainingsdag had georganiseerd. Na de inschrijving maakten Jarno en Erik de machine gereed, waarna ze om 10 uur voor het eerst de baan op konden. Het weer blijft helaas wat achter bij de voorspelling, in plaats van een lekker zonnetje moeten de mannen het doen met temperaturen van ongeveer 8 graden met de zon verscholen achter een wolkendek.
Jarno gaat de baan op en komt na 3 rondjes binnen voor een korte check. De machine rijdt prima, maar is door de koude omstandigheden instabiel bij het uitkomen van de bochten. Als de mannen de baan weer opgaan, komen ze team Nijland tegen. Het lukt Jarno om aan te pikken en samen rijden ze een paar ronden achter elkaar aan tot op zeker moment alleen team Nijland doorkomt. Jarno komt ook niet de pitstraat binnen en is dus ergens langs het circuit stil komen te staan. Na het afvlaggen wordt de combinatie langzaam teruggereden naar het rennerskwartier. Een lekke band blijkt de boosdoener te zijn. Tussen de eerste en tweede training wordt de band gewisseld en de machine gereed gemaakt voor de tweede run.
In de tweede sessie hebben de mannen al heel snel weer een goede pace, in de vierde ronde zitten ze al onder de tijd van de eerste sessie, maar moeten even naar binnen omdat Erik bijna uit het span was gevallen. In het tweede deel van de Ruskenhoek maakt de machine een zwabber net op het moment dat Erik overpakt, hij weet zich weer aan boord te trekken en tikt af. Bij binnenkomst blijkt dat er vloeistof lekt, het bakje van het zijspan zit onder de spetters. Na het verwijderen van het bodywork blijkt een ontluchtingsnippel van het remsysteem de boosdoener te zijn. Helaas einde sessie, dat was heel jammer want de snelheid zat er goed in.
Na de tweede sessie wordt eerst de machine gereed gemaakt, waarna het tijd is voor de lunch. Naast het ontluchtingsnippel, worden ook de remblokken gewisseld en staat het span gereed voor de laatste sessie van de dag. Eindelijk begint het zonnetje een beetje zijn best te doen en klimt de temperatuur een paar graden. De mannen gaan de baan op voor drie rondjes om daarna binnen te komen voor een check van het remsysteem. De machine is helemaal in orde, waarna de combinatie weer naar buiten gaat voor het laatste deel van de training. Als snel hebben ze weer de juiste pace te pakken en weten tot een mooie 2.03,3 te komen. Vlak voor het einde van de sessie komen de mannen binnen en sluiten we de dag af.
Het Kiki Racing DSRA Xperience team kan terug kijken op een geslaagde trainingsdag. Hoewel niet alles helemaal vlekkeloos verliep door de lekke band en de lekkage, hebben de mannen goed gepresteerd. We kunnen tevreden zijn over de 2.03.3, maar weten eigenlijk dat het niet eens het onderste uit de kan is. Met ongeveer 15 getimede ronden over 3 sessies is er niet eens heel veel tracktime geweest. Met wat meer rondes was de 2.00 grens niet eens onmogelijk geweest. Zeker als je weet dat tijdens de laatste snelle rondjes het schakelen niet helemaal lekker ging. Jarno had wat moeite met het positioneren van zijn voet waardoor deze soms moest verplaatsen omdat hij niet goed op de pook zat. Voor de volgende sessie zullen we de schakelpook aanpassen zodat dit geen problemen meer geeft.
Na afloop kregen Jarno en Erik van diverse kanten complimenten over de progressie die ze gedurende de dag hebben doorgemaakt. Hun serieuze aanpak valt op en wordt gewaardeerd. Een mooi uitgangspunt voor de eerste wedstrijd van het seizoen welke in Hengelo 1 mei zal plaatsvinden. Dit stratencircuit is compleet anders dan de banen waar we tot nu toe gereden hebben. Het zal een leerzame debuut in het ONK zijn waar we met het hele team naar uitkijken.