In de vrije training gaan we van start met een natte setup. De baan is halfnat en het is nog net geen 10 graden. Na 3 rondjes komt Erik weer naar binnen. De machine loopt opnieuw niet goed.
Bij controle van de bougie lijkt het alsof de machine veel te rijk staat afgesteld, we gaan voor een kleinere sproeier en controleren tevens het membraan. In de kwalificatie is het opnieuw nat en regent het een klein beetje. Erik gaat er meteen flink tegenaan en staat in het begin van de sessie op een mooie derde plaats. Na enkele ronden begint de machine toch weer slechter te lopen waarna Erik binnen komt. Hij gaat daarna niet meer de baan op en zakt daardoor terug naar de zesde plaats.
Opnieuw lijkt de machine te rijk te staan en we besluiten nog twee maatjes kleiner te gaan met de sproeier en gaan ons opmaken voor de wedstrijd. In de opwarmronde laat Erik al weten dat de machine nog steeds niet ok is. Bij de start is dat ook zichtbaar, hij wordt links en rechts voorbij gereden en kan nergens een rol van betekenis spelen. Na een paar rondjes geploeterd te hebben rijdt hij de machine naar binnen.
Inmiddels hebben we alles wat we op het circuit konden doen geprobeerd en niets lijkt te helpen. Op deze manier heeft het geen enkele zin om te starten in de tweede wedstrijd en besluiten we de machine in te pakken en terug te rijden naar de werkplaats om daar uit te zoeken waarom we dit weekend geen steek verder komen.
Stefan Stoker heeft een viertakt machine meegenomen naar Belgie, waarmee hij de vrije training op zaterdag mee heeft gereden. Zelf rijdt hij op zijn tweetakt machine en geeft Erik spontaan de mogelijkheid om de tweede wedstrijd op deze machine te rijden. Stefan heeft de machine net overgenomen en heeft er nog helemaal niets aan gedaan. Dirk Huisman past de schakelpook en voetsteuntjes voor Erik aan, die ondertussen naar de wedstrijdleiding gaat om te vragen of hij op een andere machine mag rijden.
Daarna gaat Erik naar de grid met een machine waar hij nog nooit een meter op heeft gereden, maar dat mag de pret niet drukken. In de opwarmronde kan hij een beetje voelen hoe de machine reageert op het gas. Deze machine is in niets te vergelijken met zijn eigen racer, dus zal het de eerste rondjes vooral wennen zijn. Bij de start is Erik goed weg, maar heeft wel wat tijd nodig om in zijn ritme te komen. Tegen het einde van de wedstrijd loopt hij in op Henk Geesink en Robin Fick. Henk is net iets gehaaider en weet Erik achter zich te houden, waardoor Robin weer een gaatje met Henk weet te slaan. Voor Erik duurt de wedstrijd eigenlijk iets te kort, iedere ronde heeft hij meer vertrouwen in de machine en wordt uiteindelijk zevende vlak achter Henk die de laatste ronde de deur stevig dichthoud.
Er is dit weekend meer gesleuteld dan gereden, Thats racing, zeggen de Britten maar zuur is het wel. Onstekings problemen water in de carburateur en de machine maar niet lekker afgesteld krijgen. In de werkplaats gaan we de boel open maken en hopen achter de problemen te komnen. Als dat niet lukt gaan we het een ander onderblokje gebruiken en weer helemaal van scratch beginnen.
Hoewel we veel technische problemen hebben gehad, zijn we over Erik zelf heel tevreden. Hij heeft in de paar rondjes dat de machine goed liep, zijn PR met 3 seconden verbeterd en was er van overtuigd nog sneller te kunnen. Tweede pinksterdag staan de Pinksterraces in Staphorst op het programma, een mooi evenement waar we opnieuw gaan proberen te knallen!