Tussen de wedstrijden van Staphorst en Emmen hebben we de machine opnieuw op de testbank gezet. Hierbij kwamen we tot de ontdekking dat de ontsteking verkeerd stond waarmee we de oorzaak voor het slechte lopen van de machine in korte tijd hadden opgelost. Erik had in Staphorst ook veel last van een stuiterende voorkant dus hebben we ook meteen de voorvering wat soepeler gemaakt.De Sportlucht, Sportwater en NSF100 klasse zijn deze dag bij elkaar gevoegd waarmee we een veld van ruim 23 rijders hebben. In de vrije training zit Erik al snel in een lekker ritme, de machine loopt super en ook de gekozen gearing lijkt goed uit te pakken. De tijdwaarneming pakt Eriks transponder niet op dus de stopwatch er maar bij gepakt waarmee we hem klokken op 55,2 goed voor de derde tijd in de vrije training, op zijn datalogger blijkt het uiteindelijk een 55,02 te zijn.
Voor de kwalificatie passen we alleen de achtervering aan, voor de rest staat de machine prima. In het eerste deel van de kwalificatie is het erg lastig om een paar vrije rondjes te hebben. Als Erik op een gegeven moment vrij baan heeft gaan de rondetijden ook lekker naar beneden. In zijn laatste ronde verliest hij de machine bijna en moet even overeind, hij komt uit op een vijfde tijd vlak achter Chris van Essen. Met een tijd van 53,71 heeft Erik ook nog eens een kleine 3 seconden van zijn PR afgereden.
Bij de start van de eerste wedstrijd heeft Erik meteen een plaatsje winst en weet goed in het spoor te blijven van Chris. Af en toe wordt het gaatje een beetje groter, maar tot twee keer toe weet Erik weer aan zijn achterwiel te komen. Als op een gegeven moment een rijder voor Chris valt, moet deze zo ver door
remmen dat hij compleet stil staat. Erik kan er net langs en neemt hiermee de derde plaats over. De twee rijders voor hem zijn een tandje sneller en buiten bereik, zonder veel risico te nemen houdt hij het gat met Robin gelijk en lijkt solide de wedstrijd uit te rijden tot hij wordt ingehaald door een sportwater rijder. Erik gaat met hem mee en is in de bochten eigenlijk sneller. Als de rijder voor hem een schakelfoutje maakt, moet Erik uitwijken waarbij hij ten val komt. Met een gebrok
en rem
hendel rijdt hij daarna de pits in. Hard gewerkt, maar geen punten in de eerste wedstrijd.
Bij de crash heeft Erik zijn helm en een paar handschoenen afgeschreven, de machine staat al snel weer gereed voor de tweede wedstrijd en komt zonder problemen door de keuring. Bij de start pakt hij opnieuw een vierde plek door Robin in te halen. Deze keer kan hij niet in het spoor van Chris blijven en is vooral in gevecht met rijders uit de sportwaterklasse. Tegen het einde van de wedstrijd weet Robin Fick Erik weer te passeren. Doordat Erik zijn handen vol heeft aan twee sportwater rijders weet Robin een klein gaatje te slaan. Het duel met deze rijders weet hij wel te winnen, maar Robin komt hij niet meer voorbij. Met een vijfde plaats besluiten we de wedstrijd, niet helemaal wat we gehoopt hadden, maar wel goed gereden en niet onbelangrijk, de machine liep de hele dag super.
Erik is na de wedstrijd behoorlijk versleten, flinke hoofdpijn en heel wat schaafplekken op zijn schouder en rug. De komende dagen maar even rustig aan doen en dan gaan we er in Assen over twee weken weer lekker tegenaan!