Na de succesvolle trainingsdag in Mettet komen we zaterdagochtend aan op het Asser Juniortrack om een racedag te rijden met de MB. De baan is droog, maar er is wel kans op regen. Vandaag rijden we tegen de normale rijrichting in, Erik heeft al een keer eerder twee sessies op deze manier gereden, maar nooit eerder een complete racedag. Erik gaat als een van de eersten de baan op, maar weet niet echt in een lekker ritme te komen waardoor hij in de achterhoede zit voor wat betreft de rondetijden. In de tent bespreken we de dingen die anders kunnen. Er staat een harde wind op het circuit en bijna het hele snelle deel is wind tegen. Het loont dus de moeite om jezelf zo klein mogelijk op de vouwen op de machine. Daarnaast nog wat verder de bocht inkijken zodat er betere lijnen gereden kunnen worden. De gearing en vering hoeven op dit moment niet aangepast te worden, met deze informatie maken we ons op voor de kwalificatie die overigens ook onder droge omstandigheden gereden wordt. Tijdens de kwalificatie probeert Erik een lekker ritme op te zoeken. In het begin lukt het aardig maar tegen het einde zakt hij terug naar p21 in het algemene klassement en p7 in zijn eigen klasse.
Tijdens de lunch bespreken we de taktiek voor de wedstrijd en houden de machine ondanks een regenbui op normale banden. Bij de start van de eerste wedstrijd is Erik goed weg en weet al snel een paar plekken te pakken. Als hij tegen het einde van de wedstrijd in de buurt van Patrick van Essen en Henk Geesink komt geeft de machine wat problemen waardoor Erik weer een paar plaatsen verliest. Uiteindelijk 19e in de eerste wedstrijd en 7e in zijn klasse zijn rondetijden zijn we fors beter dan rijdens de kwalificatie. Hij weet tot 3 tiende van zijn pr te komen en hervind zich dus enigzins.
Tussen de eerste en tweede wedstrijd begint het echt te regenen dus steken we achter een regenband. Bij de start is Erik opnieuw goed weg en rijdt na 2 rondjes op de 15e plaats. Halverwege de wedstrijd ligt hij 10e en gaat een mooi gevecht aan met Bertus van Essen. Erik weet Bertus te passeren en weet zelfs een klein gaatje te slaan. De laatste 4 rondjes krijgt Erik wat problemen met condens op zijn vizier en weet Bertus hem weer terug te pakken. Erik rijdt de laatste ronden met zijn vizier een stukje open en weet zich weer te herstellen. Bertus kan hij niet meer achterhalen waardoor hij als 10e over de streep komt en 5e in zijn eigen klasse. Op het einde van de wedstrijd krijgt hij tweemaal een blauwe vlag, twee sportwaterrijders laat hij voorbij komen na afloop ziet hij in de uitslag dat hij 12e is gefinished, de twee sportwaterrijders zaten dus in dezelfde ronde, dat is voor het klassement niet erg, maar is wel een blunder van de wedstrijdleiding een beetje opletten kan geen kwaad.
Het ging vandaag niet vanzelf, de machine was prima, maar Erik had veel tijd nodig om zijn draai te vinden. Door goed door te werken uiteindelijk een goede tweede wedstrijd gereden. Als we het weekend evalueren, komen we tot de conclusie dat we teveel hooi op onze vork hadden genomen. De ene dag intensief trainen in Mettet op de 600 en de volgende dag wedstrijden is een beetje te veel van het goede. Dit zullen we in het vervolg beter moeten plannen. De wedstrijd in Blokzijl slaan we over. Hiervoor in de plaats gaan we meedoen aan een endurance met de pocketbike.