Op zondag 14 juli konden we voor het eerst de baan op met de Yamaha, na de afgelopen week flink gesleuteld te hebben om de machine netjes voor elkaar te krijgen vertrokken we vroeg in de ochtend naar Assen. Onderweg komen we nog een paar buitjes tegen, maar op het circuit schijnt een lekker zonnetje. Nadat we de tent hebben neergezet en de laatste check-up hebben uitgevoerd aan de machine kunnen we om 11 uur voor het eerst de baan op.
In de eerste sessie is Erik vooral aan het zoeken naar de juiste manier van rijden. De viertakt is niet te vergelijken met zijn sportluchtmachine. Vooral bij het schakelen heeft Erik veel last van onbalans in de machine. Na de eerste sessie zoekt hij de enige andere Yamaha rijder (Rody) op en neemt de bochten door waar hij problemen mee heeft. In de tweede sessie gaat het al een stuk beter, maar heeft Erik nog steeds problemen met een uitstappende machine bij het opschakelen in het langzame deel voor startfinish. Wel rijdt hij in deze sessie meteen 2,5 seconden van zijn tijd af. Een van de baco’s geeft Erik wat tips over de versnellingen waarmee sommige bochten genomen worden door de andere Yamaha rijders (bij eerdere trainingen op deze baan). In het kort komt het er op neer dat Erik veel minder hoeft te schakelen dan hij met zijn tweetakt gewend is.
Met de aanwijzingen in zijn gedachten gaat Erik voor de derde sessie de baan op. De machine blijft nu veel beter in balans waardoor Erik zich beter kan gaan concentreren op het goed insturen. Tegen het einde van de sessie heeft hij nog een momentje als een scooterrijder vlak voor zijn neus onderuitgaat, Erik kan er net omheen en zijn weg vervolgen. Ook deze sessie weet Erik weer bijna twee seconden van zijn tijd af te rijden en zit nog maar 3 tienden van zijn pr op zijn sportluchtmachine. Voor de start van de vierde sessie geeft Arie Molenaar nog wat aanwijzingen aan Erik, het schakelen gaat stukken beter en nu is het tijd om vertrouwen op te bouwen. Na een paar rondjes heeft Erik het zichtbaar naar zijn zin op de machine. Hij legt de machine steeds platter en probeert steeds iets harder in te sturen. Na 18 rondjes komt Erik naar binnen, uiteindelijk weet hij tot een tijd van 1.03.43 te komen, ruim een halve seconde sneller dan zijn pr op de sportluchtmachine. Hiermee is het doel voor vandaag gehaald.
Even hinken we op twee gedachten, gaan we nog een sessie de baan op om te kijken of we in de 1.02 kunnen komen, of gaan we inpakken. We besluiten het laatste te doen. Erik rijdt in zijn oude pak en begint behoorlijk last te krijgen van wat krap zittende delen. We hebben in 4 sessies bijna twee uur kunnen trainen, een mooie kennismaking met de YZF. Tijdens de Gamma Racing Days gaan we opnieuw naar het juniortrack. Er moeten nog wel een paar seconden af om in de buurt van de top 15 te komen, een mooie uitdaging voor de komende wedstrijden.