Trainingsdag CBR600 Assen 11 september
Woensdagochtend is het tijd voor de laatste trainingsdag op de CBR600 voor 2013. In tegenstelling tot de stralende dag in augustus ziet het weer er voor deze dag een stuk minder gunstig uit. Tijdens de inschrijving en keuring is het nog droog, maar vlak voor de briefing trekt er een kort buitje over waardoor de hele baan nat is. Erik rijdt als tweede groep op de baan en omdat meteen na het buitje de zon weer doorbreekt laten we de machine op de normale banden staan.
Bij de start van de eerste sessie is de baan nog behoorlijk nat en we besluiten een paar rondjes te wachten in de pitstraat. Met nog 10 minuten te gaan doet Erik een rondje naar buiten en komt daarna meteen weer naar binnen. Eigenlijk is het net te nat voor de gekozen banden. Erik gaat een paar minuten later opnieuw naar buiten en krijgt meteen de finishvlag als hij weer over start finish komt.
Tussen de eerste en de tweede sessie regent het niet, maar de baan droogt ook niet heel snel op. Ondertussen is het wel te droog geworden voor regenbanden, dus laten we de machine staan. Erik gaat de baan op en rijdt 8 rondjes, op sommige stukken is de baan nog vochtig, maar over het algemeen is het goed te doen. Hij komt deze sessie uit op 2.16 niet echt heel snel, maar gezien de omstandigheden netjes gereden.
Na de tweede sessie begint het fors te regenen, gezien het langzame opdrogen van de baan eerder deze dag, besluiten we de machine meteen op regenbanden te zetten. Erik zit niet echt lekker op de machine, maar rijd verder een probleemloze sessie. In 6 rondjes komt hij tot 2.34 en weet de machine netjes op de baan te houden. Als hij binnenkomt nemen we de knelpunten door en bekijken met een trackmap waar het beter kan. Dit plannetje kan zo de vuilnisbak weer in, want na de sessie begint de zon te schijnen en steekt er ook een beetje wind op waardoor de baan weer opdroogt.
In de vierde sessie rijden we dus weer op de normale Super Corsa banden. Erik heeft al snel weer het vertrouwen in de banden en haalt iedere ronde iets van zijn tijd. Uiteindelijk komt hij tot een 2.15, dat is nog 3 seconden van zijn pr, maar wat belangrijkers is, wel weer met een goed gevoel gereden. Samen met een andere rijder nemen we een aantal bochten en rempunten door waar we in de vierde sessie mee aan de slag kunnen.
In de vijfde sessie is het opnieuw droog, er zijn ook geen natte plekken meer op de baan, behalve enkele curbstones. Erik zit meteen in zijn tweede rondje al in de 2.13. Bij het insturen van de tweede bocht komt hij te wijd uit en dik op de natte curbstones. Hij weet de machine onder controle te houden en gaat meteen weer vol door. In de 8 rondjes die hij rijdt weet hij er twee in de 2.11.9 te rijden, ruim een seconde onder zijn pr.
Vandaag was door het wisselvallige weer moeilijk om het vooraf opgestelde plan uit te voeren. Dit keer waren het de weergoden die het spelletje bepaalden en wij konden alleen maar meespelen. Erik heeft zijn hoofd de hele dag koel gehouden en heeft alle sessies zonder problemen uitgereden. Pas in de vijfde sessie konden we aan de slag met onze strategie, die wel meteen succesvol was. Weer een seconde van de tijd af. Zaterdag 21 september gaan we de baan weer op met de Yamaha YZF125, in Emmen rijden we de voorlaatste dag van de Yamaha competitie.