Afgelopen zaterdag was de laatste wedstrijd van het seizoen voor de SOBW. Voor Kiki Racing betekende dat meteen ook de laatst wedstrijd in de SOBW serie. Volgend seizoen zijn we van plan om met een 600cc machine te gaan rijden in de OW-CRT Cup. De 50cc MB is inmiddels van eigenaar verwisseld en de Yamaha YZF 125r zal na deze dag ook weer retour gaan naar zijn eigenaar.
Speciaal voor deze laatste wedstrijd hebben we een nieuw setje banden gestoken en zijn vast van plan om het seizoen goed af te sluiten. In de vrije training bouwt Erik het netjes op, eerst de bandjes inrijden en op zoek naar de juiste rempunten en versnellingen, tegen het einde van de sessie set hij wat aan en komt daarmee onder zijn pr van zijn 50cc sportmachine. Nadat Erik binnen is gekomen geeft hij aan dat de machine veel stuitert. In overleg met Joey Litjens passen we voor de kwalificatie de bandenspanning aan en maken ons op voor de kwalificatie.
In de kwalificatie zit Erik al snel in een lekker ritme en gaat telkens een stukje harder. Het stuiteren is niet verholpen waardoor het moeilijk is om strak in te sturen. Een keer glijdt hij weg en gaat ongepland elbow down. Erik gaat er vanuit dat hij onderuit schuift, maar op het laatste moment pakt het voorbandje toch weer grip en loopt het af met een sisser. Uiteindelijk wordt hij 23e in een veld van 27 rijders. Voor het mooie hebben we nog 1,5 seconde nodig, de vraag is of dat er vandaag in zit.
Voor de start van de eerste wedstrijd verlagen we de bandenspanning een fractie. Bij de start is Erik goed weg en pakt de rijder die net voor hem gekwalificeerd was. In de rondjes daarna slaat hij een mooi gaatje met de mensen achter hem maar weet niet tot het achterwiel van de rijders voor hem te komen. Gedurende de wedstrijd heeft Erik te kampen met een behoorlijk glijdende voorkant, maar houdt de machine wel netjes op de baan. Erik finished de wedstrijd op de 21e plaats, een mooi resultaat, maar Erik is er van overtuigd dat het nog wel een tandje beter kan.
Voor de laatste wedstrijd passen we opnieuw de bandenspanning aan en hopen hiermee de juiste balans te hebben gevonden. Tevens spreken we de tactiek voor deze laatste race door. Bij de start is Erik opnieuw lekker weg, in de tweede bocht is echter een behoorlijke crash waardoor er nogal wat rotzooi op de baan ligt. Erik kiest de buitenkant en gaat vol over wat delen die op de baan liggen. Hij moet rechtop en verliest daarmee de aansluiting met het veld. In de rondjes erna weet hij Jimmy Ebert terug te pakken en gaat op jacht naar het groepje met Dianne Geesink. Erik weet het gat terug te brengen tot onder de 2,5 seconde, maar ziet de verschillen weer oplopen als hij op een rondje wordt gezet door de koplopers. Erik neemt hierna geen risico meer en brengt stuurt de machine op de 23e plaats over de streep.
Met het finishen van deze wedstrijd, beeindigen we ook ons SOBW tijdperk. Nadat we boel hebben ingepakt, doen we een rondje door het paddock om de mensen waarmee we de afgelopen seizoenen hebben opgetrokken succes te wensen in het volgende seizoen. Een aantal zullen we tegenkomen in een volgende competitie, anderen blijven bij de SOBW of gaan wat anders doen. Onze peilen zijn gericht op een Hoegee Suzuki, we zijn een eind op weg met het budget voor deze machine, maar hebben nog wel een financieel gaatje te dichten.