KNMV Training Lelystad 25-05-2011
Het was eindelijk zover, weer rijden na het overgeslagen weekend van Veldhoven. Alles ingeladen en relaxed naar Lelystad voor de training met KNMV trainers.
Briefing,
In de briefing kregen we een korte uitleg van hoe de dag zal gaan verlopen, daarna moesten we onze startnummers geven en gingen we in de groep staan waar je uitkomt. Dit waren de Minibikes van RAP holland of de Brommers van de SOBW, toen we in de groep stonden werd er gevraagd welke bochten we moeilijk vonden en kregen we nog wat uitleg.
1Ste sessie,
Toen we klaar stonden om weg te rijden werd er uitgelegd dat we eerst even in ons ritme konden komen en daarna werden af gevlagd om een bepaalde sectie te bespreken. Toen we een paar rondjes gingen rijden kon ik goed voelen hoe het ging met de nieuwe YSS schokbrekers, dit voelde vrijwel meteen vertrouwd. Na een paar rondes werden we stil gezet en gingen we de eerste bocht van het circuit bespreken, hoe je hem nam en hoe het het beste zou moeten. Toen hebben we weer een paar rondjes en weer bespreken, deze adviezen en het rijden resulteerde in veel meer vertrouwen in de achterkant van de machine, en dat al in de eerste sessie.
2de sessie,
Deze sessie gingen we ons richten op 2 bochten, dit was een combinatie die ik zelf wel erg moeilijk vond dus dit was een plek waar we veel kunnen winnen. Als eerste werd er gezegd dat iedereen veel later kon insturen en werd er een pion op de plek van insturen naast de baan gezet, ook werd er een pion bij de apex neergelegd. Dit resulteerde in een hoger bochten snelheid en een beter gevoel in de bocht dan eerst. Deze sessie hebben we voor de rest alleen op deze combinatie geld en heb ik voor mijn gevoel goede progressie gemaakt.
3de Sessie,
Nu was het tijd voor de laatste sessie van de dag. Hierin richten we ons op de laatste paar bochten en daarna op twee proefstarts. Het eerste stuk van deze bochten gingen mij wel goed af en ik had zelfs de apex zelf al helemaal op de goede plek. Het tweede stuk van deze combinatie vond ik nog wel moeilijk maar dit was gewoon een kwestie van vertrouwen, hoe verder in de sessies hoe beter dit ging. De bocht bij startfinish opkomend moesten we ook weer later insturen, dit werkte voor mijn gevoel heel erg goed en ook hier hebben we goede verbetering behaald. Nu was het tijd voor de proefstart, we maakte een start en daarna weer opstellen voor een start en een korte race. De eerste start ging niet echt goed, ik liet mijn koppeling te snel los en ging heel langzaam weg. De tweede start ging goed, de machine klom netjes in de toeren en ik dook op snelheid de eerste bocht in. In de volgende rondjes heb ik geprobeerd alles wat er geleerd was aan elkaar te plakken en heb de sessie lekker uitgereden.
Nawoord,
Ik heb deze trainingsdag enorm veel geleerd, de nieuwe schokbrekers bevallen super goed en ik heb met heel erg veel plezier gereden.