Als we ’s morgens aan de slag gaan is het circuit droog en schijnt de zon. Buienradar geeft echter aan dat het niet droog blijft. Een deken van kleine buitjes trekt over Drenthe en passeert ook het circuit. Als Gé en Erik om 9.00 voor de eerste vrije training de baan op gaan is het nog steeds droog, dus vertrekken beide mannen op de slicks. Helaas begint het na anderhalf rondje te spetteren en komt Erik meteen naar binnen en Gé een rondje later. Het heeft geen zin om de machine in de vrije training plat te leggen.In aanloop naar de training wordt buienradar scherp in de gaten gehouden, zoals het er naar uitziet blijft het tijdens de kwalificatie droog, door de harde wind en behoorlijke temperatuur is de baan ook alweer compleet droog, dus blijven beide machines op de slicks staan. Net als de rijders de baan op gaan breekt er op de zuidlus van het circuit een fikse bui los en binnen enkele minuten is het hele circuit drijfnat. Het hele veld komt naar binnen en snel overleggen we wat te doen. Het is maar een piepklein buitje en daarna hebben we zeker een half uur zon. Te weinig tijd om banden te wisselen, Gé besluit het voor gezien te houden, maar Erik wil aan het einde van de sessie toch nog de baan op om een tijd neer te zetten. Met nog 8 minuten te gaan wil Erik de baan op, echter wil Ben zo lang mogelijk wachten zodat hij één droog rondje kan rijden. Met nog 5 minuten te gaan, gaat Erik de baan op. Helaas heeft Ben een inschattingsfout gemaakt, de sessie duurt 20 minuten, maar er worden er 3 afgetrokken voor de uitloopronde. Hiermee komt Erik net een paar seconde tekort en krijgt meteen de vlag als hij over start/finish komt. Erik is niet echt blij met de beslissing hem zo laat de baan op te sturen, maar snapt wel dat het voor zijn eigen veiligheid was.In de aanloop naar de eerste wedstrijd begint het serieus te regenen, de regen houdt ook aan en volgens buienradar wordt er ook tijdens de wedstrijd een buitje voorspeld. Het team is nu twee keer op slicks naar buiten gegaan terwijl er regen kwam en wil niet nog een keer buitenspel staan. De machines worden beide op regenbanden gezet in aanloop naar de wedstrijd. De baan blijft lang nat, maar in de laatste minuten voor de start komt de zon tevoorschijn en droogt de baan razendsnel op. Er is geen tijd meer om te wisselen, dus gaan de rijders met regen setup naar de grid. Al bij de start is het duidelijk dat de baan eigenlijk te droog is voor regenbanden. De race is echter maar tien ronden, dus hopen we dat er genoeg natte plekken zijn om de banden te koelen en vervolgens te kijken hoe de wedstrijd verloopt. Bij de start komen beide mannen goed weg, maar al snel word duidelijk dat de bandenkeus niet goed uitpakt. Gé stuurt de machine na 2 rondjes naar Binnen en 3 rondjes later besluiten we Erik binnen te halen die op dat moment op de 15e plaats rijd, maar wel de langzaamste van het veld is. Na twee keer verrast te zijn door een bui, blijft het tijdens de wedstrijd helemaal droog.
De tweede wedstrijd is rond half vier, buienradar geeft aan dat het na vier uur gaat regenen en als we naar buiten kijken ziet het er ook naar uit dat we een droge wedstrijd mee gaan maken. De machines staan inmiddels weer op de slicks en beide rijders willen nu eindelijk eens een complete sessie rijden. Bij de start zijn beide mannen goed weg, Erik van de 17e plaats en Gé van de 18e. Gé is gaat er meteen als een haas vandoor en rijdt als snel in de top 10. Erik heeft wat meer tijd nodig om vertrouwen op te bouwen en ligt de eerste rondjes op een 15e plaats. Gé werkt zich gedurende de wedstrijd verder naar voren komt 6e over de streep, doordat de rijder voor hem een fout had gemaakt bij de start, krijgt deze 10 seconden straf waarmee Gé als 5e wordt geklasseerd.Erik rijd een sterke tweede helft van de wedstrijd en is vol in gevecht met een groepje rijders voor hem. In de laatste ronde gaat hij de strijd aan voor de 12e plaats, maar kan dit keer net niet het gaatje vinden om een aanval te plaatsen. In plaats van een plaatsje te pakken, verliest hij er een en komt uiteindelijk als 14e over de streep.
Als de rijders binnenkomen is Gé blij met zijn 5e plaats, goed gestreden op de baan, van de 18 naar 5 is niet verkeerd. Erik is niet echt blij met de 14e plaats. Hij geeft aan dat hij in het begin niet meteen het vertrouwen had om laat te remmen en toen hij eenmaal in een ritme zat niet het verschil kon maken in de duels. Beide rijders blijven zo’n twee seconden verwijderd van hun pr, door de lastige omstandigheden zat dat er deze keer niet in. 11 augustus gaat het Kiki Racing boek in als een lastige, de weersomstandigheden maakten er een behoorlijke loterij van en dit keer hadden wij niet de winnende nummers. Desondanks zijn we niet ontevreden, we weten dat ook dit soort dagen er bij horen en gedurende de dag was de sfeer in het team goed. Het was mooi af te kunnen sluiten met een droge race, toch nog even lekker knallen op de baan.
Kiki Racing wil graag de sponsors bedanken voor de support, maar ook de mensen die gisteren op visite kwamen om het team eens van dichtbij te bekijken en in het bijzonder ook de mensen die ons live bekeken hebben op ons Youtube kanaal. Via Facebook was een livestream van de Pitbox te zien, zodat mensen gedurende de hele dag mee konden kijken in de “keuken” van het team. Het live uitzenden van de beelden was afgelopen maandag een eerste test. In de komende wedstrijd zullen we hier gestructureerde uitzendingen van gaan maken die live zullen worden uitgezonden en later ook kunnen worden teruggekeken.
Next stop 30 augustus TT circuit Assen