Zaterdag 27 september werd op Assen de laatste wedstrijddag van het seizoen gereden. Tijdens deze laatste wedstrijddag stonden er 1 kwalificatie en twee wedstrijden op het programma. Na enkele wisselvallige dagen voor wat betreft het weer, werden we getrakteerd op een mooie herfstdag.
Omdat er twee wedstrijden zijn, is er een kwalificatie ingeleverd en zullen de rijders slechts 15 minuten hebben om een plaatsje op de startgrid te veroveren. Gé gaat meteen lekker van start en staat lange tijd op de 1e plaats, in de laatste minuten verliest hij twee plaatsjes en komt uiteindelijk uit op een prima 3e plaats hij mag de wedstrijden starten vanaf de eerste startrij. Erik heeft een wat mindere start van de kwalificatie, hij komt terecht in een groepje en kan daardoor niet zijn eigen tempo bepalen. Tegen het einde van de kwalificatie komt hij even naar binnen en doet daarna nog een snelle ronde, hiermee komt hij uit op de 21 plaats op de 7e startrij. Erik had als doelstelling een plaatsje bij de eerste 20, dat is net niet gelukt. Beide rijders zijn tevreden met de setup van de machine en gaan vol vertrouwen de wedstrijd in.
Bij de start van de eerste wedstrijd pakt Gé de kop en weet meteen een gaatje te slaan het lijkt er op dat hij de wedstrijd makkelijk naar zich toe kan trekken, maar gedurende de wedstrijd weten wordt het gaatje gedicht en moet hij opnieuw het gevecht aangaan. Bij het ingaan van de laatste ronde lijkt het er op dat Gé weer voldoende ruimte heeft gecreëerd om de wedstrijd naar zich toe te trekken, maar in de laatste bocht voor start finish schakelt hij verkeerd en maakt het toch nog spannend. Met een verschil van één duizendste van een seconde weet hij de winst te pakken. De eerste overwinning voor zowel Kiki Racing als Gé!
Verder in het veld strijd Erik voor wat hij waard is, hij laat weer eens zien dat hij het starten prima beheerst en rijdt in de eerste ronde van de 21e naar de 16e plaats Er ontspint zich een mooi gevecht op de baan en Erik rijdt kuip aan kuip om zijn doelstelling te een plaats bij de eerste 15 te halen. In de laatste ronde is het Erik die zijn directe tegenstander bij het aanremmen voor de laatste chicane verrast en zo de 15e plaats veilig stelt. Gé verbetert in de eerste wedstrijd zijn pr tot 1.48,5, wat bovendien de snelste race ronde is. Erik haalt ook ruim twee seconden van zijn pr af en heeft nu 1.54,4 achter zijn naam staan. Na de champagne en felicitaties maken we ons op voor de tweede wedstrijd.
De start van de tweede wedstrijd verloopt niet zoals gepland. Van de wedstrijdleiding hadden we begrepen dat het tijdschema een kwartier was verschoven, dit zou betekenen dat we om 16.00 uur zouden starten. Echter zien we tot onze verbazing dat de baan om 15.50 open gaat voor de opwarmronde. Erik heeft zijn helm al op en weet net voor de pitstraat dicht gaat de baan op te rijden. Gé is een half minuutje later en moet net als 8 andere rijders starten vanuit de pitstraat, hiermee zijn de kansen op een overwinning al voor de start vervlogen.
Erik heeft opnieuw een superstart en komt na de eerste ronde door op een 13e plaats, er ontstaat opnieuw een mooi kat en muisspel met een paar andere rijders, waardoor het groepje voor hem iets afstand kan nemen. Gedurende de wedstrijd zakt Erik terug naar een 15e plaats, maar weet zich vast te bijten in het achterwiel van Bart van Drunen. In de laatste ronde rekent hij met hem af en eist de 14e plaats op, een evenaring van zijn beste seizoen prestatie.
Gé heeft opnieuw kopstart, maar nu van het groepje mannen uit de pitstraat, na enkele ronden zit hij alweer in de top 15 en rijdt een mooie inhaalrace. Zijn ritme is goed rondje na rondje weet hij zich te verbeteren. Tegen het einde van de wedstrijd rijdt Gé in de top 10, de mannen aan de kop zijn dan al te ver weg en uiteindelijk blijkt de 8e plaats het hoogst haalbare te zijn in de tweede wedstrijd.
Na de wedstrijd brengen we nog even een bezoekje aan race control om duidelijk te maken dat we niet blij waren met de gang van zaken bij de start. Gedane zaken nemen geen keer, maar de wedstrijdleider gaf aan dit serieus te nemen en samen met de organisatie gaat bekijken hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen.
Ondanks de rommelige start van de tweede race kijken beide rijders met plezier terug op de racedag. Gé een eerste overwinning in de Sportcup en Erik ruimschoots voldaan aan de doelstelling die we hadden voor deze dag. PR’s aan flarden gereden en hiermee laten zien dat we in 2015 thuishoren in de Supercup. Op naar 2015, met als kickoff een testdag op 6 oktober op de nieuwe Suzuki’s.