Daar waar Ramon en Gé zaterdag in het vliegtuig zaten om te trainen in het Spaanse Cartagena, kwam Erik in actie op het circuit in het Belgische Zolder.
Het Kiki Racing team bestond voor deze gelegenheid uit Lisa, Ben en Erik. Kevin Raes stelde een plekje beschikbaar in zijn verwarmde tent zodat we ondanks de koude omstandigheden toch nog redelijk comfortabel de dag door konden komen.
Het doel van de dag was vooral de machine te leren kennen en weer wat kilometers te maken. Voor velen op het circuit was het de eerste keer dit seizoen dat ze weer op de baan waren. Niet iedereen had een correcte inschatting van de eigen capaciteiten. Dit resulteerde in combinatie met de koude omstandigheden 4-8 graden voor relatief veel valpartijen.
Erik gaat in de eerste sessie om 10 uur de baan op en bouwt zijn sessie rustig op. De machine voelt goed aan, maar heeft wel last van veel wielspin. We krijgen van Kevin Raes de tip om de bandenspanning wat te verhogen. Het klinkt een beetje tegen de richting in, maar we besluiten de tip op te volgen en maken ons op voor de tweede sessie.
In de tweede sessie is er duidelijk minder wielspin, net als Erik een beetje het gevoel begint te krijgen wordt de sessie afgevlagd. 5 rondjes is een beetje mager, maar de veiligheid gaat uiteraard voor. De machine laat zich goed sturen en ook bij het aanremmen zijn er geen problemen, Erik moet nog wel wennen aan de zitpositie op de machine. We overleggen of we wellicht de voetsteuntjes anders moeten zetten, maar Erik wil het liever nog even met de huidige setting proberen. Behalve tanken wordt er niets aangepast en kunnen we gaan lunchen in afwachting van de derde sessie.
In de derde sessie komt Erik na 3 rondjes binnen, Het borgmoertje van zijn schakelstang blijkt te zijn los getrild, een kleinigheidje maar wel zonde van de tijd. Na het vastzetten is er nog tijd voor een outlap en een volle ronde. Erik laat zien dat hij er alweer lekker in zit en verbeterd zich wel meteen in dat rondje.
Ook voor de vierde sessie passen we niets aan. In de data zien we dat Erik snoeihard kan remmen, met name bij het aanremmen van de eerste bocht is dat goed te zien. Dit geeft aan dat hij vertrouwen heeft in de voorkant. Wel geeft hij aan dat door de dag heen de remmen wat “zachter” beginnen te voelen. Voor de zekerheid controleren we de remblokken en checken het systeem. Blokken zijn ok en ook is er geen lekkage of iets dergelijks. In de vierde sessie kan eindelijk de volle tijd gereden worden. Erik benut deze tijd ook helemaal en komt tevreden binnen aan het einde van de sessie.
Er staat aan het einde van de dag nog een vijfde sessie in de planning. De temperatuur is echter weer wat gezakt en af en toe voelen we wat spetters. Lang niet genoeg voor regenbanden, maar zeker voldoende om een schuivertje te maken. We besluiten de laatste sessie niet te gebruiken en besluiten de dag met een positief gevoel.