Afgelopen maandag onder schitterende omstandigheden een prima testdag afgewerkt. Met temperaturen van ruim boven de 12 graden konden Erik en Gé werken aan de machines zonder wedstrijddruk. Pirelli had maar liefst 5 sessie van 20 minuten ingepland dus ruim voldoende de tijd om van alles te testen. Gé had zichzelf tot doel gesteld om een goed basis setup te krijgen vanwaar hij verder kan gaan bouwen. Hiervoor had hij support van Gertie Barendsen die hem met raad en daad terzijde stond. Voor Erik stond de dag in het teken van het verleggen van de rempunten en bouwen aan een hogere bochtensnelheid, Ramon verzorgde de support aan Erik’s machine. Ben zorgde voor de datavoorziening aan de pitmuur, en analyse achteraf.
In de eerste sessie is het voor Erik vooral wennen aan de banden, hij rijdt deze sessie met een gebruikte Pirelli Super Corsa voor en een nieuwe Super Corsa achter hoogte van 160 in plaats van zijn vertrouwde 155. Het karakter van deze band verschilt behoorlijk van de slicks waar hij normaal gesproken mee rijdt. Tegen het einde van de sessie komt het gevoel en gaan de tijden netjes naar beneden. Gé merkt reeds bij het insturen van de eerste bocht dat zijn harde werk in de aanloop naar deze testdag niet voor niets is geweest. De machine geeft veel meer vertrouwen en dat is te zien aan de rondetijden die meteen een stuk sneller zijn dan vorig weekend. Voor de rest staat de sessie net als bij Erik in het teken van opbouwen en voelen hoe de machine zich gedraagt.
Voor de tweede sessie past Erik slechts een kleinigheid aan, hij heeft het gevoel dat zijn handvat slipt op de gashendel, door deze met borgdraad te fixeren moet dit in de tweede sessie opgelost zijn, lost dit het probleem niet op, kunnen we een ander handvat proberen. Gé past op basis van de bevindingen de demping een beetje aan waarna de machines afgetankt worden en in de bandenwarmers wachten op de volgende sessie.
In de tweede sessie zit Erik meteen dik onder de twee minuten in zijn outlap, dit is een van de dingen die we voor elkaar willen krijgen. Meteen in de eerste ronde de snelheid er in hebben om sneller in de sessie te kunnen pushen. In deze sessie rijdt hij een hele serie 1.55.xx tijden en sluit af met een 1.54. Daar waar Erik een zo goed mogelijk gevoel en ritme wil opbouwen, richt Gé zich vooral op de afstelling. Gé concentreert zich in deze sessie op het verleggen van zijn rempunten en probeert het onderste uit de kan te halen voor wat betreft het aanremmen. In de loop van de sessie krijgt hij wat problemen met het uitkomen van de bocht, bij binnenkomst blijkt er een behoorlijk spoor getrokken te zijn in de achterband, werk aan de winkel tijdens de middagpauze.
In de middagpauze doet Erik een aanpassing aan zijn vering op advies van Cliff Kloots die achter hem gereden had. Gé gaat samen met Gertie aan de slag om de veer van de achter schokbreker te wisselen en een nieuw bandje te steken, daarna is het tijd voor de lunch en maken we ons op voor de derde sessie.
Erik gaat verder waar hij in de tweede sessie was gebleven. Outlap opnieuw sneller en daarna gestaag op zoek naar snelle en constante rondjes. In deze sessie lukt het niet om even constant te gaan als in de tweede sessie, regelmatig komen er snellere rijders langs waardoor het soms lastig is om je eigen rem en instuurpunten te halen. De tijden zijn wel weer een seconde lager dan de tweede sessie en zijn PR wordt tot op 3 tiende benaderd. Gé rijdt na het aanpassen van de vering en het wisselen van de band een goede sessie. De achterband houdt zich prima, maar bij het aanremmen op verschillende punten remt hij de machine helemaal tot onderin. Hierdoor wordt de machine wat onrustig aan zowel de voor als achterzijde.
In de aanloop naar de vierde sessie besluit Erik de Super Corsa profielbanden in te ruilen voor een vers setje slicks waar hij zijn OW-cup wedstrijden rijdt. Erik wil graag voelen wat de concrete verschillen zijn en is benieuwd of hij nog wat sneller kan op zijn vertrouwde banden. Gé verkleint na overleg met Gertie en Arnold de luchtkamer van de voorpoten een beetje om te voorkomen dat hij helemaal naar de bodem remt.
In de vierde sessie is het voor Erik wel weer wennen aan het karakter van de slicks, al snel weet hij weer een goed ritme te pakken en rijdt weer een mooie serie rondjes tot hij tegen het einde van de sessie een paar foutjes maakt, een keer is hij de machine bijna kwijt in de haarbocht en een rondje later verremt hij zich bij de GT bocht en maakt hij een uitstapje door de grindbak. Gé rijdt een probleemloze sessie en heeft de setup nu ongeveer daar waar hij hem graag wilden hebben.
De laatste en vijfde sessie van de dag staat vooral in het teken van lekker de dag afsluiten en geen gekke dingen meer doen. Erik is niet meer zo stabiel als de eerdere sessies maar rijdt tot aan de laatste ronde een nette sessie. Bij het aanremmen voor de GT bocht in de laatste ronde van de dag denkt een rijder dat hij in de laatste ronde van de Supersport wedstrijd zit en remt Erik op haren en snaren uit om vervolgens de bocht niet meer te halen. Erik kan niets anders doen dan de machine rechtop zetten en de grindbak insturen, hij is not amused. Gé rijdt een deel van de sessie met Erik op en praat naderhand de verschillen die hij opmerkt tussen Erik en hemzelf door. Aan het einde van de sessie brengen beide mannen de machine met een goed gevoel naar binnen.
Beide rijders hebben veel getest en zijn tevreden met het resultaat. Gé is tevreden met de basissetting die hij nu heeft en gaat met veel vertrouwen naar de volgende wedstrijd. Gertie bedankt voor de support en Arnold Levinga voor de tips en voor het afleveren van de veer voor de schokbreker op het circuit, prima service van Arnold’s Motorshop. Erik is tevreden over de progressie die hij gemaakt heeft en is tevreden over de bandentest. Hij wil Cliff Kloots bedanken voor de input voor wat betreft het afstellen van de vering.
Conclusie, 20 april 2015 een geslaagde testdag voor het gehele Kiki Racing Team.