Ochtendsessie:
Op de tweede dag mogen de cursisten als eerste de baan op, tussen 8.30 en 9.00 krijgen ze de gelegenheid om alvast wat meters te maken. Als Jarno en Erik de baan opgaan begint het zonnetje net een beetje door te komen, deze is nog niet sterk genoeg om de baan meteen op te warmen.
De condities op de baan zijn compleet anders dan gisteren, het is bijzonder moeilijk om een beetje temperatuur in de banden te krijgen, waardoor de machine alle kanten op glijd en veel wielspin heeft. Beide mannen gebruiken de sessie vooral om lekker op elkaar ingespeeld te raken en komen slechts eenmaal naar binnen om de radiator een stukje af te plakken. In totaal worden er ongeveer 10 rondjes gereden waarna de mannen weer terug gaan naar de tent om op te warmen.
Binnengekomen wordt het span gecontroleerd en afgetankt voor de middag sessie welke om 12.30 gepland staat. De zon heeft de laatste ochtendnevel verdreven en de thermometer klimt weer naar de dubbele cijfers.
Middagsessie:
Om 12.30 stipt wordt de baan vrijgegeven voor de zijspan cursisten, de eerste 15 minuten kunnen de rijders zich warm rijden om daarna tweemaal een start procedure te doorlopen. Bij de eerste start komt iedereen goed van zijn plaats en wordt er een sprintje ingezet naar de grid om nogmaals te starten. Bij de tweede start laat Jarno zijn machine afslaan en komt het grootste deel van het veld hem voorbij zetten. In no-time heeft hij de machine herstart en rijd met veel wielspin weg, het resulteert in een groot zwart spoor op het asfalt. In het half uur wat rest mogen de rijders naar eigen inzicht trainen. Erik en Jarno rijden enkele stints en komen uiteindelijk uit op een 2.13 voor wat betreft de rondetijden. Het is een grote stap in verhouding tot gisteren, beide mannen zijn tevreden over de geboekte vooruitgang en brengen de combinatie weer naar de tent.
Diploma uitreiking:
Nadat aan het einde van de dag de laatste sessie wordt afgevlagd, verzamelen alle cursisten en trainers zich bij de box van DSRA in de pitstraat. Alle cursisten krijgen van Frank Remmé te horen dat ze geslaagd zijn. Ilse de Haas roept alle cursisten een voor een naar voren, waarna deze uit handen van meervoudig wereldkampioen Tim Reeves het certificaat uitgereikt krijgt. Na afloop gaat de gehele crew op de foto en is er een einde gekomen aan de cursusdagen.
What’s next?
Aanvankelijk was het de bedoeling om meteen na de cursus in te pakken en vroeg in de ochtend terug naar Nederland te gaan. Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om in de ochtenduren nog 1½ uur te trainen en rond de klok van 11 uur richting Volendam te vertrekken. Jarno blijft zelf nog tot vrijdag op het circuit en zal dan met behulp van andere bakkenisten verder trainen. De eerstvolgende circuitactie is tijdens de KNMV trainingen op zaterdag 2 april.