Op woensdag ochtend hebben Jarno en Erik nog tot 10.30 om te trainen Het weer is ietsje minder dan de dagen ervoor, er staat een stevige wind en het zonnetje kan maar met moeite af en toe door de wolken prikken. Net als de dagen ervoor is het in de vroege ochtend behoorlijk koud, met als verschil dat zonder het zonnetje de temperatuur ook niet heel snel zal gaan klimmen. Na het ontbijt wordt de machine gereed gezet voor de training en wachten de mannen tot ze het circuit op kunnen.
Even na de klok van 9 uur rijden ze naar de pitstraat om aan de training te beginnen. Groot verschil met de dagen ervoor is, dat er nu met de rest van de zijspancombinaties wordt gereden in plaats van het selecte clubje cursisten van de twee dagen hiervoor. Op de baan rijden combinaties uit heel Europa, velen uit internationale competities en verschillende klassen. Er zullen rijders zijn die veel harder gaan dan Jarno en Erik, maar ook een aantal welke een stuk langzamer zijn.
Het doel van de training is om wat langer op de baan te zijn dan tijdens de cursusdagen, de eerste stint wordt gebruikt om de machine en de spieren op te warmen. Het snelheidsverschil tussen de verschillende rijders is geen enkel probleem, Jarno komt moeiteloos langs de langzamere rijders en ook de snelle rijders hebben geen problemen om er langs te komen.
Na 5 rondjes komen de mannen naar binnen om wat te drinken en even door te nemen hoe het gaat. Door de kou is er weinig grip, Erik weet steeds beter hoe meer druk op het achterwiel te zetten om wielspin te verminderen en Jarno wordt steeds handiger in het doseren van het gas waardoor er toch weer stappen worden gemaakt. Na enkele minuten rijden ze de baan weer op, dit keer voor een langere stint. Beide mannen voelen zich als een vis in het water, af en toe komen ze in een groepje terecht en weten al aardig mee te komen. Na 8 rondjes spint er een combinatie op de baan, waardoor er een gele vlag situatie ontstaat. Jarno en Erik komen naar binnen in de hoop dat de baan snel weer wordt vrijgegeven. Met nog 10 minuutjes te gaan, is er eigenlijk geen tijd meer in de sessie om nog een reeks neer te zetten en besluiten de mannen om nog een rondje te rijden en dan door te gaan naar het rennerskwartier.
Eenmaal binnen, bekijken we de data. Jarno en Erik zijn op de koude baan tot 2.11,53 gekomen. Gisteren reden ze aan het einde van de sessie bij 18 graden 2.13,05. Het stiekeme doel was onder de 2.10 te komen, maar 2.11 is zeker niet slecht voor Jarno en Erik. Tenslotte was het vandaag de eerste echte vrije training, waar de mannen naar eigen inzicht aan de slag konden. Met het afronden van deze sessie, zit de voorjaarstraining in Val de Vienne er op voor de combinatie Jarno en Erik. Jarno zal zelf nog tot vrijdag op het circuit blijven en verder trainen met andere passagiers om zodoende meer rijervaring op te doen.
Erik was graag gebleven om verder te trainen met Jarno, het racen smaakt altijd naar meer. Het racen moet echter ook betaald worden, het was mooi dat Erik en Ben deze drie dagen vrij konden krijgen om deze voorjaarstraining te draaien. Drie weken geleden stond er nog niets in de planning, dus voor zowel het team, als de werkgever was het even passen en meten. Wij willen Spot graag bedanken voor de flexibiliteit.
Nadat de spullen waren ingeladen hebben we afscheid genomen van de trainers en natuurlijk Jarno en team Nijland waar we in de tent stonden. D.S.R.A. verdient veel complimenten voor de perfect geregelde licentie cursus. Er is in korte periode heel veel geleerd door zowel Jarno als Erik. Iedereen is heel behulpzaam en staat de nieuwelingen met raad en daad terzijde. Op 2 april staat de volgende training op het programma, de KNMV organiseert op het TT-circuit van Assen een trainingsdag voor KNMV licentiehouders. Het Kiki Expierience Racing team zal zich daar gaan prepareren voor de eerste race van het seizoen, welke in Hengelo zal plaatsvinden.