Het eerste raceweekend: Afgelopen weekend maakte het Kiki Racing Experience Sidecar Team haar debuut in het ONK op het stratencircuit van Hengelo (gld). Na de zeer succesvolle training op Assen zijn er nog wat aanpassingen aan de combinatie gedaan en stond de machine er prima bij. Een stratencircuit is compleet anders dan de gesloten circuits waar tot nu toe getraind was. Omdat ook de organisatie zich dit terdege beseft, konden de nieuwkomers in de vroege ochtend een korte verkenningstraining rijden. Na twee rondjes achter de safetycar kon er nog enkele ronden vrij gereden worden waarna het officiële programma van start ging.
Eerste kwalificatie: Beide mannen bouwen de kwalificatie rustig op en komen na enkele ronden even kort binnen ze liggen op dat moment op een mooie 13e plaats. In de eerste ronde daarna spint de combinatie van de baan en maakt een dubbele pirouette, tijdens het eerste rondje gaat het nog goed maar in de tweede kan Erik zich niet meer vasthouden en valt uit de combinatie. Jarno heeft dit niet meteen door en rijdt nog een stukje verder tot hij merkt bij aanremmen van de volgende bocht dat er geen balans is. Dit betekent einde sessie, doordat de mannen zich niet meer verbeterd hebben, zakken ze terug naar de 15e plaats.
Tweede kwalificatie: Na de eerste kwalificatie wordt de combinatie nagekeken, en gereed gemaakt voor de volgende sessie. Het team spreekt af om in de tweede kwalificatie zoveel mogelijk rondjes te rijden en zo min mogelijk binnen te komen. Opnieuw wordt de sessie keurig opgebouwd en gaat het iedere ronde wat sneller. In de zesde ronde zitten de mannen op 2.15,8 en ziet het er naar uit dat hier nog een stukje af kan. In de ronde die volgt, gaat het mis bij uitkomen van een chicane. Erik is niet op tijd buiten de bak waardoor de combinatie gaat schuiven, Jarno probeert nog te corrigeren, maar raakt toch buiten de baan. Het lukt niet om tijdig af te remmen, na het rammen van een airfence en het snoeien van een heg, komen ze tot stilstand in een net ingezaaid grasveldje. De mannen zijn ok. De stroomlijn van de combinatie heeft echter behoorlijke schade.
Reparatie: De avond en volgende ochtend worden benut om de combinatie te herstellen. Het chassis is onbeschadigd maar er zit behoorlijk wat werk aan het bodywork. In de loop van zondag ochtend wordt de combinatie weer goedgekeurd door de KNMV en kunnen we ons opmaken voor de eerste wedstrijd.
Eerste wedstrijd: Bij de start komen Jarno en Erik goed van hun plaats, aan de voorkant van het veld blijft een combinatie staan waardoor ze wat in het gedrang komen. Ze komen als 17e door na de eerste ronde, door het wegvallen van een van de andere combinaties komen ze op de 16e plaats uit. Het tempo in de wedstrijd ligt fors lager dan de kwalificatie, de wedstrijd wordt netjes uitgereden, met de 16e plaats wordt net geen puntje gescoord. Na afloop van de wedstrijd geeft Jarno aan, da hij niet het lekkere gevoel had zoals tijdens de kwalificatie. Toen hij een van de combinaties op dezelfde plaats zag crashen waar ze zelf gisteren buiten de baan waren geraakt besloot hij op safe te spelen en wedstrijd uit te rijden. Erik had wat gemengde gevoelens bij de eerste wedstrijd, door zijn jarenlange ervaring had hij de crash al sneller van hem afgezet en had graag een hoger tempo gereden, uiteraard snapte hij ook als geen ander dat dit iets is wat je moet leren en niet meteen de eerste wedstrijd de knop zo snel kan omzetten. Positief was dat de machine helemaal in orde was en de wedstrijd volledig kon worden uitgereden. Na de wedstrijd worden de banden onder handen genomen en de machine gereed gezet voor de tweede wedstrijd.
Tweede wedstrijd: Opnieuw een goede start voor de mannen van het Experience team, na een rondje komen ze door op de 15e plaats en een ronde later liggen ze 14e. In de beginfase hebben ze nog een combinatie vlak achter zich maar gedurende de wedstrijd, weten ze een flink gat te slaan. Het tempo van de rijders voor hen ligt iets te hoog waardoor Jarno en Erik niemand vlag voor zich hebben. Hierdoor kan Jarno goed in zijn ritme komen en worden er al snel mooie rondetijden gereden. Als tegen het einde van de wedstrijd de koplopers langskomen, zakken de rondetijden wat in. De mannen komen als 13e over de streep en hebben hiermee hun eerste 3 ONK punten binnen. Jarno geeft na afloop aan dat hij al vrij snel een goed ritme te pakken had en weer lekker rond ging. Ook Erik was happy met de 13e plaats en het tempo, “Je hebt me weer laten werken Jarno” zei hij met een big smile toen hij zijn helm afzette.
Terugblik: Als we terugkijken op het weekend, kunnen we zeggen dat we werkelijk van alles hebben meegemaakt. De foutmarge op een stratencircuit is minimaal, in plaats van uitloopstroken en grindbakken zijn er gras en obstakels langs de baan. Gedurende het weekend hebben we veel geleerd en met 3 ONK punten ook nog eens prima gescoord. Wij willen graag iedereen bedanken voor de support bij het herstellen van de combinatie en Team Nijland/Steenbergen voor de gastvrijheid en het gebruik van de tent en natuurlijk D.S.R.A. voor het gebruik van de zijspancombinatie. Donderdag vertrekken we naar Duitsland, voor het tweede raceweekend van het seizoen.