Donderdag was het dan eindelijk zover, voor het eerst de baan op met de totaal aangepaste machine. De weersomstandigheden waren verre van ideaal, temperaturen net iets boven het vriespunt en een ijzige wind. Ondanks de omstandigheden moesten we in ieder geval het circuit op om de aanpassingen te testen.
In de eerste sessie rijdt Erik 12 ronden om de baan te verkennen en om weer te wennen aan de machine. Rustig op zoek naar de juiste rempunten en een goed gevoel krijgen in de koppeling en de wennen aan de nieuwe remklauw. Bij binnenkomst geeft Erik meteen aan dat hij strakker kan insturen en onderweg geen problemen heeft gehad.
In de tweede sessie gaat Erik aan de slag om mooie lijnen te rijden. Hij rijdt opnieuw twaalf ronden en komt uit op ongeveer gelijke rondetijden als in de wedstrijd van vorig jaar. Erik zit hiermee nog helemaal niet in de buurt van de limiet. Op veel punten kan hij later remmen en ook is er bij het uitkomen van de bochten nog genoeg te winnen. Technisch gaat het allemaal prima. Omdat het veel te koud is, heeft het weinig zin om met de vering en brandstof niveaus aan de slag te gaan. Dit waren we oorspronkelijk wel van plan, maar gezien de temperaturen heeft dit weinig zin vandaag.
Tussen de tweede en derde sessie is het tijd voor een warme lunch, Erik is blij met het stuurgedrag van de machine en geeft aan dat het voor zijn gevoel allemaal nog een heel stuk harder kan. Bijna overal kan hij nog later en harder remmen en ook kan er bij het uit accelereren nog winst behaald worden.
In de derde sessie gaat Erik aan de slag met het uit accelereren van bocht 3. Bij het uitkomen van deze haarspeldbocht moet de machine omgegooid worden vervolgens een aantal slingerende bochten in te duiken. Gaande de sessie lukt het steeds beter om de machine in de powerband te houden waardoor het slingerende deel steeds soepeler gaat. Op de helft van de sessie komt Erik Bobby tegen, hij test met zijn Yamaha YZF en samen rijden ze een aantal rondjes. In het bochtige deel blijven ze mooi bij elkaar, maar op het rechte eind rijdt Bobby Erik zo voorbij met zijn 125cc machine. Tijdens deze rondjes gaan de tijden niet verder naar beneden. Uiteindelijk komt Erik uit op een 56,84 slechts een halve seconde van zijn pr.
Na de derde sessie gaan we opnieuw naar binnen voor iets warms en twijfelen of het nog zin heeft om een sessie te rijden. De shakedown van de machine was succesvol. Erik heef een goed gevoel over de aanpassingen en weet waar hij komende zaterdag mee van start gaat tijdens de SOBW trainingen. Het belangrijkste voor komend weekend is jezelf aan te passen aan de omstandigheden. Het is inmiddels 4 uur geweest en de temperatuur wordt er zeker niet hoger op. We besluiten de boel in te pakken om ons in Volendam te gaan voorbereiden op het komende weekend.