Op tweede paasdag stappen we vroeg in de auto om ons op te maken voor de paasraces. Op weg naar het circuit is het nog steeds een paar graden onder nul, maar met het opkomende zonnetje en weinig wind belooft het een betere dag te worden dan vorige week. Bij aankomst op het circuit zorgen we voor een plaatsje vlakbij de pitstraat, zodat we de bandenwarmers zo lang mogelijk om de machine kunnen laten zitten. Na het aftanken en controleren van de machine maken we ons op voor de eerste vrije training.
Vrije training: Erik gaat als eerste rijder de baan op en begint met het opzoeken van de juiste rempunten. Het is pas de derde keer op het circuit van Brakel, waarvan de laatste editie ook nog eens onder volledig natte omstandigheden werden verreden. Het insturen van de bochten gaat meteen al lekker, maar bij het uitacceleren heeft Erik het idee dat de machine niet lekker genoeg in de toeren klimt. Zijn gevoel wordt bevestigd als in de derde ronde Robin Fick langskomt op het rechte eind, het lijkt wel of Erik stil staat. In de bochtenserie weet hij zich wel weer naar het groepje toe te remmen, maar bij het opkomen van het rechte eind lopen ze opnieuw van hem weg. Bij het uitkomen van de eerste bocht, hoort Erik nadat hij was opgeschakeld naar 4 plotseling een onheilspellend geluid, hij pakt meteen de koppeling erbij maar weet het al, einde sessie en waarschijnlijk einde racedag.
Bij binnenkomen meldt hij dat dit precies dezelfde symptomen zijn als vorige week, dus opnieuw een probleem met het big-end lager. In de tent halen Cees en Roy samen met Erik het blokje open waarna inderdaad een probleem met het big-end wordt geconstateerd. Helaas voor Erik betekent dit meteen het einde van de racedag. We kijken nog of we een onderblok van een van de collega’s kunnen inzetten, maar dit gaat uiteindelijk niet lukken. We zetten de machine weer in elkaar en vertrekken na de kwalificaties weer naar Volendam, dit keer helaas zonder punten. Bij controle afgelopen dinsdag op de werkbank blijken de problemen wel met het big-end te zijn, maar niet hetzelfde als de week ervoor. De kooi van het lager is gesprongen, hoewel het een origineel en nieuw lager betreft, is het blijkbaar een slecht exemplaar geweest. Smering van de delen was prima in orde en gelukkig zijn zuiger, cilinder en kop niet beschadigd geraakt. Erik is blij dat er een duidelijke oorzaak is voor het uitvallen afgelopen maandag. De volgende wedstrijd is op 20 april. Voor die tijd gaan we proberen beide blokjes raceklaar te krijgen om in Berghem revanche te kunnen nemen.