Als we in het paddock aankomen probeert het zonnetje al aardig door te breken. Erik gaat zijn startnummer ophalen en ondertussen gaan Ben en Nick aan de slag om de machine gereed te maken voor de eerste sessie.
Na de briefing nog even wat eten en dan voor de eerste keer de baan op. De eerste rondjes zijn heel erg wennen. Erik kent het circuit alleen maar van plaatjes en moet dus iedere bocht nog leren kennen. Als in de derde ronde eigenlijk het gas er een beetje op moet, gaat er een rijder onderuit in de Tarzanbocht en blijft liggen. De sessie wordt geneutraliseerd en met een laag tempo worden de rondjes uitgereden tot de ambulance van de baan is. Hiermee zijn de eerste 20 minuten verbruikt zonder echt iets te hebben kunnen doen.
Na de eerste sessie neemt de instructeur ieder bocht met de rijders door en geeft aan wat de juiste instuurpunten zijn en waar je het beste uit kunt komen in de bochtencombinaties. Na de briefing zoeken we de caravan op, controleren de machine en is het tijd voor de lunch.Voor de start van de tweede sessie geeft de instructeur uitleg over de zitposities, het druk zetten met je voeten op de steuntjes en het verplaatsen van je gewicht om de machine zo makkelijk mogelijk in de bochten te leggen, daarna gaan ze de baan op voor de tweede sessie. Erik rijdt al een stuk lekkerder, maar kan niet echt in een strak ritme komen, dit komt vooral omdat de rijders zo nu en dan moeten wisselen van positie zodat de instructeur iedereen kan supporten. Deze sessie blijft iedereen netjes zitten en kan er lekker worden doorgereden. De instructeur geeft Erik wat tips voor het uitaccelereren en geeft hem een compliment voor zijn kijktechniek en zitpositie.
In voorbereiding op de derde sessie lopen we de machine nog een keer na en gaan dan lekker in het zonnetje zitten in afwachting van de laatste sessie. Erik vraagt zich een beetje af of hij vrij zal gaan rijden, of toch maar beter bij zijn instructeur kan blijven. Als je bij de instructeur blijft, krijg je meteen feedback op de baan, maar loop je het risico niet echt op tempo te komen als er een langzamere deelnemer in je groepje zit. Samen met de instructeur besluiten ze samen de baan op te gaan en het dan verder te zien na een paar rondjes. In de pitstraat krijgen de rijders nog wat informatie van de instructeur en gaan ze de baan op. Erik rijdt twee rondjes met de instructeur mee en gaat dan in zijn eentje verder. Iedere ronde gaat hij een stukje harder en als tegen het einde van de sessie zijn instructeur hem weer oppikt, begint deze hem bij inrijden van de kuhmobocht lekker op te poken om een beetje meer te gaan pushen. Erik reageert meteen en trekt de machine lekker door de Arie Luyendijkbocht en jaagt hem over start finish, helaas staat daar iemand met een zwartwit geblokte vlag en is de sessie eigenlijk een rondje te vroeg afgelopen. De instructeur geeft Erik een duimpje in de uitloopronde en samen rijden ze het rennerskwartier in.
Na een korte debrief zit deze mooie en leerzame dag er op. Het volgende evenement is in Sokafran op de kartbaan bij Franchorchamps met de 50cc racer.