Zaterdagochtend mogen we als eerste groep de baan op. Het is ongeveer 13 graden en de baan is geheel droog. Erik bouwt zijn sessie rustig op en rijdt deze zonder problemen uit. Zijn rondetijden zijn ongeveer een halve seconde sneller dan zijn pr op deze baan 1.05,18.
In de kwalificatie zorgt Erik dat hij als een van de eerste op de baan is. Sportwater, Sportlucht en NSF open rijden samen waarmee het een veld van ruim 24 rijders is. In de kwalificatie weet Erik vooral in de beginfase veel winst te boeken. Uiteindelijk wordt hij 6e in zijn eigen klasse en 11e overall. Volgens Erik had er nog meer in gezeten, maar 1.02,21 is toch bijna 3 seconden sneller dan in de vrije training.
In race 1 in komt Erik redelijk van zijn plaats en weet hij Robin Fick te verschalken en zit meteen weer in de 1.03. Na een paar rondjes verliest de machine vermogen. Erik maakt duidelijk dat hij wel harder kan, maar zijn machine niet. Vanaf dat moment lopen Eriks tijden op en komen Robin Fick en Bertus van Essen hem voorbij. Gelukkig heeft hij genoeg voorsprong op de andere rijders en wordt hij 7e in de eerste wedstrijd. Tussen de eerste en tweede wedstrijd wisselen Lambrecht en Desiree de ontsteking en laten de machine proefdraaien, waarna deze weer goed lijkt te lopen.
Vlak voor de start van de tweede wedstrijd begint het flink te regenen en wisselen we nog snel naar een regenbandje achter. Bij het warm draaien, merken we dat de machine toch niet helemaal lekker in de toeren klimt. Na kort overleg besluiten we wel van start te gaan. Het regent en er kan van alles gebeuren. Erik rijdt een eenzame wedstrijd en kan alleen in de bochten een beetje meekomen. Op Ieder recht stuk mist hij teveel vermogen ook maar aan te kunnen pikken. Op karakter rijdt hij de wedstrijd uit maar wordt negende en laatste. Hoe dan ook wel een hele wedstrijddag gereden. Erik baalt van problemen aan de machine en met hem het hele team.
Meteen na de wedstrijd gaan we op zoek naar het probleem en vinden water in de caburateur. Tank geleegd, carburateur schoongemaakt en uit een andere Jerrycan weer afgetankt. Bij het proefdraaien proberen we de situatie van vlak voor de start van de tweede wedstrijd te simuleren. De machine pakt meteen goed op en klimt goed in de toeren. Nergens meer een dipje of problemen bij het oppakken van het gas. Ook als de machine warm is blijft hij goed lopen. We kunnen pas rijden in de vrije training, dus morgen is er weer een dag, Erik gaat dan op jacht naar 1.00.0, het moet en kan harder zegt hij.