Als we in de ochtend aankomen op het circuit, zitten we tussen regen en droog in. Vlak voor de start van de vrije training stopt het met regenen, maar de baan is volledig nat dus starten we op de regenband. Erik bouwt zijn sessie mooi op en komt tot een 4e plaats in deze sessie. Bij binnenkomst geeft Erik aan toch nog wat meer kracht wil hebben bij het uitkomen van de bochten en dat hij op de Supercorsa wil gaan kwalificeren. We pakken dus een tandje groter achter en steken een ander bandje.
Tijdens de kwalificatie is de ideale lijn droog, prima voor de kwalificatie. We spreken af zo snel mogelijk een vrije baan op te zoeken door in de eerste ronde meteen weg te rijden van de NSF rijders. Erik stuurt zo hard als hij kan maar mist opnieuw teveel vermogen om een goede klassering te halen. Het probleem doet zich vooral voor bij het overschakelen, de machine pakt niet snel genoeg op waardoor hij te ver terugvalt in toeren. Uiteindelijk weet hij tot een achtste tijd te komen en is daar niet tevreden mee.
Tussen de kwalificatie en de wedstrijd in passen we de sproeier aan en verzetten de ontsteking. Voor de start horen we al dat de machine nog niet optimaal is en dat zien we ook als het licht uitgaat. Als allerlaatste duikt hij de eerste bocht in en weet in de ronde erna ook de aansluiting niet te kunnen maken. De machine loopt zo slecht dat hij na 4 rondjes besluit binnen te komen. Ondanks kneiterhard werken wil het niet lukken om de machine goed te laten lopen. Tussen de eerste en tweede wedstrijd nemen we het inlaat en uitlaat gedeelte onderhanden, kijken na of er misschien ergens valse lucht wordt aangezogen en of er wellicht iets niet in orde is in de uitlaat. We zetten de sproeier weer terug op het maatje van de kwalificatie en maken ons op voor de tweede race.
Voor de start van de wedstrijd weten we al dat het lek nog niet boven is, De machine pakt nog steeds niet snel genoeg op, maar niet starten is ook geen optie. We spreken af door te rijden als hij de aansluiting weet te houden om in ieder geval wat punten te pakken. Bij de start loopt de kopgroep meteen weg, maar Erik weet in het achterveld in de buurt van 2 NSF rijders te blijven, dat wil zeggen op het rechte eind rijden ze van hem weg, maar in het bochtige middendeel weet hij zo hard te pushen dat hij weer aan het achterwiel komt. Erik concentreert zich op het rijden van een zo hoog mogelijke bochtensnelheid en weet gemiddeld meer dan 12% harder de bochten in te sturen dan in 2012 terwijl zijn topsnelheid ruim 10% lager is. Uiteindelijk levert het een zevende plaats op.
Erik heeft in de tweede wedstrijd het onderste uit zichzelf gehaald en zegt veel geleerd te hebben tijdens deze racedag. De komende week plan de campagne maken, de machine moet dezelfde progressie gaan maken als Erik, anders komen we niet verder naar voren.