Woensdag 29 mei stond de tweede trainingsdag op de CBR600 op het programma. Vooraf heeft Erik zichzelf het doel gesteld om een rondetijd van 2.15,00 te rijden. Hij heeft al driemaal eerder op een Moriwaki 250cc machine op Assen gereden en een sessie van 15 minuten op een Suzuki GSXR600 in 2011.
In de nacht heeft het flink geregend waardoor de baan nog vochtig is. Niet nat genoeg voor regenbanden, maar ook niet droog genoeg om meteen vol te gaan op de Super Corsa banden. Vlak voor de start van de eerste sessie komen we er achter dat de machine niet lekker loopt, er blijkt een knik in de brandstofleiding te zitten waardoor er niet genoeg benzine wordt aangevoerd. Dit betekent dat we de eerste sessie niet de baan op gaan, jammer maar geen ramp, de baan is nu droog gereden voor de tweede sessie.
In de tweede sessie is de baan compleet droog, Erik rijdt 9 rondjes en komt uit op een tijd van 2.15,69. Hij is aangenaam verrast, in de eerste sessie zitten we al tegen de tijd die we op het einde van de dag graag wilden zien. Erik geeft aan deze tijden makkelijk te kunnen rijden en dat het nog flink harder kan.
In de derde sessie gaat Erik aan de slag met het bepalen van zijn rempunten, doordat hij nu met veel hogere snelheid aankomt met een machine die ruim 100 kilo zwaarder is dan zijn reguliere wedstrijdmachine liggen de verhoudingen fors anders. Gedurende de sessie lukt het steeds beter om mooi aan te remmen en weer op het gas te gaan. Remmen na de Veenslang gaat nog niet helemaal vloeiend en ook de Ramshoek is nog wel een uitdaging. We komen opnieuw tot 9 rondjes en halen een tijd van 2.12,93 bijna 3 seconden eraf. Erik geeft aan dat hij voor het mooie iets te veel bezig was met zijn rempunten waardoor hij te slordig instuurde. Een mooi gegeven voor de vierde sessie, de rempunten zijn redelijk bepaald, dus de volgende sessie vooral proberen soepel te rijden en een ritme op te bouwen.Als we in de pitstraat staan voor de start van de vierde sessie, begint het plotseling te regenen. We staan op de Super Corsa banden, die wel wat water kunnen afvoeren, maar beslist niet lekker rijden op een echt natte baan. Er is geen tijd om te wisselen dus besluiten we het een paar rondjes aan te zien. Erik rijdt 3 rondjes en komt dan weer naar binnen, het is te nat voor deze banden.
Tussen de vierde en vijfde sessie schijnt het zonnetje, maar 15 minuten voor we de baan op moeten begint het echt te regenen. We verruilen de Super Corsa banden voor volle regenbanden en gaan de baan weer op. Erik begint zijn sessie lekker, maar gaat dan in Duikersloot iets te vroeg op het gas waardoor zijn voorwiel onder hem wegschuift. Als hij zijn machine opraapt ziet hij dat zijn remhendel is afgebroken. Erik durft het niet aan om zonder voorrem terug te rijden naar de pits en wacht tot hij word opgepikt.
Na een bezoekje aan de medische post, vervangen we de remhendel en kijken de machine na, Op wat schuifschade na lijkt er niets mis te zijn. We spoelen Erik en zijn machine helemaal af en gaan de baan op om te voelen of alles in orde is. Erik rijdt een ronde en komt daarna weer naar binnen. De machine is in orde en terwijl we staan te overleggen of hij de baan weer opgaat begint het ineens hard te regenen. Erik besluit het voor gezien te houden voor vandaag en hiermee besluiten we de training.
Met een goed gevoel pakken we de spullen in om vervolgens weer naar Volendam te vertrekken. Ondanks de hele slechte weersvoorspelling hebben we twee droge sessies kunnen rijden en onze doelstelling gehaald. Ook de sessie op de regenbanden was leerzaam, jammer van het schuivertje, maar dat hoort bij het spelletje. De eerstvolgende training met de CBR is 21 juni in Mettet, op deze baan zijn we niet eerder geweest dus weer een nieuwe uitdaging. We gaan kijken of we nog een dag op Assen kunnen boeken en dan meteen een met de hele dag mooi weer, dan kunnen we zien hoeveel we nog van de rondetijden af kunnen halen met de machine in de huidige configuratie.