Op zaterdagochtend komen we aan op het juniortrack waar we kunnen trainen voor de wedstrijden van zondag. Gedurende de dag rijdt Erik 4 sessies en weet ruim een seconde van zijn tijd af te halen ten opzichte van zijn training drie weken geleden. Het warme weer is een behoorlijke aanslag op de rijders, maar ook de banden hebben het niet makkelijk. Na de tweede sessie meldt Erik dat hij problemen heeft met een glijdende machine. Door de bandenspanning aan te passen weten we dit voor een groot deel op te lossen. Erik had gehoopt wat meer progressie te boeken per sessie, dat wordt dus een schone taak voor de wedstrijddag die een paar graden koeler lijkt te zijn.
Zondagochtend is het opnieuw warm, maar toch iets beter dan de dag ervoor. In de vrije training zit Erik al snel in de buurt van zijn snelste tijd van de dag ervoor. Doordat de toch al korte training, ook nog eens onderbroken wordt door een rode vlag, is er maar weinig tijd om lekker in een ritme te komen.
Na de vrije training mogen de Yamaha coureurs een demorace rijden op het TT-circuit. Op voorhand wordt er geloot wie er naar het podium mag en gaan ze de baan op voor drie rondjes. Erik rijdt met plezier zijn rondjes en vindt het leuk om langs de volle tribunes te rijden waar op dat moment bijna 80.000 toeschouwers zitten.
Daarna kunnen we ons op gaan maken voor de kwalificatie Na 6 rondjes zit hij in de 1.01 dat is een mooie opsteker. Van de 16 rondjes weet hij de helft in de 1.01 te rijden met als snelste tijd 1.01.26. Op de grid is dit de 24e plaats. Erik geeft aan steeds lekkerder op de machine te zitten, maar heeft nog wat problemen bij het uitkomen van de langzame bochten. We weten waar de schoen wringt, maar hebben wat tijd nodig om de rijstijl aan te passen.
Tussen de kwalificatie en de eerste wedstrijd bespreken we de tactiek. Op basis van de rondetijden kunnen we ongeveer tot twee derde van de wedstrijd rijden tot Erik gelapt gaat worden door de koplopers. In de eerste helft van de wedstrijd moet Erik pushen om bij het veld te blijven, er zit qua rondetijden nog wel een gaatje, maar tijdens de eerste rondjes stroopt het veld altijd op bij het aanremmen van langzame bochten en kun je proberen mee te gaan. In het tweede deel van de wedstrijd zal het lastig worden om constant te rijden omdat je ruimte moet geven aan de snellere mannen.
Bij de start van de wedstrijd gaat Dianne Geesink onderuit bij het insturen van de eerste bocht. Erik moet door het gras om haar niet te raken waardoor er meteen een gaatjes met het veld ontstaat. Erik weet nog een rijder te achterhalen, maar krijgt geen aansluiting meer bij de rest van het veld. In het begin weten we nog in de 1.01 te komen, maar naarmate de wedstrijd vordert lopen de rondetijden wat op. Na de wedstrijd is Erik niet tevreden over met name de start waardoor hij zijn tactiek in rook op zag gaan. Erik krijgt wel complimenten over zijn rijstijl van onder andere Joey Litjens en toeschouwers.
Voor de start van de tweede wedstrijd verhogen we de bandenspanning op advies van Joey nog een klein beetje. De Sava banden hebben het zichtbaar moeilijk onder de warme omstandigheden. De rijders krijgen ook het advies de zitpositie op de machine aan te passen aan de omstandigheden. Machine wat rechterop houden en het lichaam er verder naast laten hangen. Marquez style zo gezegd.
Bij de start van de tweede race komt iedereen de eerste bocht goed door en kan Erik de strijd aangaan met de rijders voor hem. In zijn enthousiasme maakt hij een paar foutjes waardoor het veld toch langzaam maar zeker weg weet te komen. Erik mist in het middendeel van de wedstrijd de scherpte om alles goed te doen, als hij door de koplopers op een rondje wordt gezet, komt hij weer in een betere flow en draait nog een serie mooie rondjes.
Terugkijkend op de racedag kunnen we tevreden zijn. Op voorhand hadden we ingezet op een lage 1.01 dat is ook gelukt. Erik zelf had gedurende de dag gehoopt op een hoge 59er, dat bleek niet haalbaar vandaag. Erik bespreekt de wedstrijd met Joey en neemt de knelpunten door. Hiermee kunnen we volgend weekend aan de slag, want dat zijn we opnieuw op het Juniortrack voor reguliere SOBW wedstrijden.