Testen op de HMR Midi GP

Het SOBW seizoen mag dan wel afgelopen zijn, maar Erik heeft zijn helm nog lang niet opgeborgen. Na zijn debuut op de Moriwaki 250cc vorige week, kon er nu gereden worden op een 150 cc Midi GP machine van HMR Motorsports.

Deze machine gaat volgend jaar in twee kampioenschappen rijden van de SBO organisatie. Een klasse met alleen Midi GP machines, waar geen aanpassingen aan mogen worden gedaan voor wat betreft het motorische gedeelte en een open klasse waar samen met de NSF open machines kan worden gestreden.

Als we ’s morgens op het circuit van Berghem aankomen is alles nat en grijs, maar de mensen van HMR zijn bijzonder vriendelijke en praten enthousiast over hun nieuwe racer. Er zijn 4 rijders aanwezig die deze nieuwe machine mogen testen. Eerst moeter er echter regenbandjes gestoken worden want slicks gaan het echt niet worden vandaag. De machine is nog zo nieuw dat er voor de monteurs nog geen routine is, het wisselen van de bandjes duurt dan ook fors langer dan je tijdens een raceweekend zou willen. Voor vandaag is dat echter geen probleem. We kunnen toch nog niet de baan op, dus beter rustig en goed, dan gehaast met de mogelijkheid van slordigheids foutjes.

Vroeg in de middag gaat de vaste rijder van HMR als eerste de baan op om wat rondjes te draaien, hij heeft eerder al op deze machine gereden, maar dan onder droge omstandigheden. Op het einde van de sessie geeft hij het machientje flink de sporen, het ziet er goed uit. Als hij wordt afgevlagd wordt de machine grondig nagekeken. Er zijn wat kleine puntjes die aangepast moeten worden, waarna het de beurt is aan Erik om de baan op te gaan.

Onder bijzonder natte omstandigheden draait Erik zijn eerste rondjes. De versnellingsbak zit anders in elkaar dan hij gewend is, dus de eerste rondjes moet hij goed blijven nadenken. Rondje na rondje voelt hij zich lekkerder op de machine en draait een probleemloze sessie. Nadat hij de machine heeft binnengebracht, moet er opnieuw wat gesleuteld worden, daarna is het de beurt aan de andere jongens.

Later in de middag kan Erik nog een sessie de baan op, het is inmiddels gestopt met regenen. Hij gaat met een big smile opnieuw de baan op en heeft het prima naar zijn zin. De machine zit qua vermogen heel dicht bij zijn eigen machine maar heeft een heel ander karakter. Feitelijk is hij veel makkelijker te berijden omdat hij een veel breder powerband heeft. Als Erik binnen komt geeft hij aan dat het een heel fijne machine is waarop hij graag op een droge baan zou willen rijden. Ook de mensen van HMR zien dat Erik het prima naar zijn zin heeft op de machine en geven aan dat er binnenkort ook nog een testdag op het circuit van Spa gepland staat waarbij we welkom zijn om de machine nogmaals uit te proberen.

We zijn heel blij met deze testmogelijkheid van HMR Motorsports, het is goed om te zien dat er wordt gewerkt aan betaalbare mogelijkheden om de jeugd te laten racen. Er waren nog wel wat punten van verbetering voor de machine, maar gezien het enthousiasme van de mensen van HMR zullen de machientjes goed geprepareerd worden neergezet.