Vrijdag 8 april, kon er worden getest op het circuit, Peter Verschoor had aangeboden Erik deze dag te coachen en had daarvoor een mooi schema opgesteld. Na heel wat dingen te hebben doorgesproken, was het tijd om de baan op te gaan. Erik had voor het eerst de beschikking over een analoge toerenteller, zodat hij beter in de powerband van zijn machine kan blijven.
Na een paar rondjes komt Erik binnen omdat zijn schakelpook niet helemaal goed blijkt te zitten, nadat alle weer hersteld is, gaat Erik weer de baan op voor de volgende sessie. In zijn derde rondje wordt hij aangetikt door andere rijder, waardoor hij een schuivertje maakt en weer terug moet naar de pits. De rijder die hem aantikte komt nog even langs bij Erik om sorry te zeggen. Na een korte checkup en het verstellen van de clip-ons kan Erik weer de baan. Tussen de sessies door geeft Peter Erik aanwijzingen en boekt hij telkens een stukje vooruitgang. De analoge toerenteller is absoluut een vooruitgang, Erik kan nu telkens op de juiste momenten opschakelen, waardoor het uitacceleren stukken beter gaat.
Op het einde van de dag Is het heel erg druk op de baan en lukt het niet om beter rond te gaan, Erik besluit binnen te komen en neemt daarna de trainingsdag in zijn geheel door met Peter. Peter weet een goed beeld te geven van het huidige niveau van Erik, de aandachtspunten en geeft nog wat tips over het aanpassen van de zitpositie op de machine.