Sokafran 4 juni 2011

Eindelijk was het zover, na vorig jaar langs de kant hebben gestaan met een gebroken pols mocht ik dit jaar wel starten op de kartbaan Sokafran. We hadden de nacht er voor in Sittard geslapen zodat we niet zo heel vroeg weg hoefden. Eenmaal op het circuit alles uit de van Spot geleende bus laden en daarna inschrijven. Voor vandaag was onze monteur er ook dus voor mijzelf een hele relaxte dag.

Vrije training,
Dit was mijn eerste keer op de baan dus het was vooral de baan verkennen en kijken of we de goede afstelling hadden gekozen. Het ging voor mijn gevoel wel lekker, wel merkte ik dat de vertanding wat te lang stond. Deze training verliep voor de rest wel goed en kon de goede lijnen op het circuit vinden.

Kwalificatie,
Voor de kwalificatie hadden we de vertanding korter gezet en ging ik met een goed gevoel de baan op. Nu was het doel simpel kijken of ik een goede drive over het circuit kan vinden en mooie rondes rijden. Halverwege de sessie had ik een kleine aanvaring met Stefan Stoker die probeerde buitenom te gaan waar onze sturen elkaar raakte, we zijn er allebei op blijven zitten en konden onze weg weer vervolgen. Ik was hierdoor wel een beetje uit mijn ritme, maar kon de kwalificatie zonder problemen afronden.

Race 1
Voor de eerste race ging ik weer met goede moed de baan op en maakte ik een ware super start, ik pakte 3 of 4 plaatsen en wist deze de eerste ronde vast te houden. Ik reed lekker mijn rondjes maar merkte wel dat de machine wat begon te sputteren als ik in de derde en vierde versnelling hoog in de toeren zat. Heb de race naar een na laatste plaats gereden, de rijder die achter mij reed is helaas gediskwalificeerd maar het gevoel was super goed.

Race 2
voorafgaand aan race twee hadden we de bougie en een sproeier vervangen, in de paddock hadden we proef gedraaid en alles leek weer in orde te zijn. Bij de start kwam ik heel slecht weg, de machine viel helemaal dood, eerst dacht ik aan een foutje van mezelf. Nadat ik met veel steppen toch onderweg was, bleek het probleem met het draaien van hoge toeren alleen nog maar erger te zijn geworden. Telkens als ik het gas er opzette, begon de machine te stotteren. In de eerste ronde probeerde ik er het beste van te maken, maar ik merkte al snel dat ik zo de race niet kon uitrijden. Aan het einde van de eerste ronde ben ik de pits ingereden om te kijken wat er mis was. In de pits konden we het niet oplossen, dus besloten we verder te kijken bij de tent.

Bij de tent hebben we oorspronkelijke sproeier er weer ingedraaid, en hebben daarna de machine op een strook asfalt getest. Het probleem bleef onveranderd, hoog in de toeren laat de machine het afweten. Na overleg met onze monteur, hebben we besloten de machine in de werkplaats verder na te kijken om hem in Staphorst weer helemaal op orde te hebben.

Het Sokafran weekend is niet geworden wat ik er van had gehoopt, de trainingsdag moesten we vanwege familieomstandigheden laten schieten en opnieuw de tweede race niet weten te rijden vanwege technische problemen. Ondanks dat, heb ik de sessies die ik wel gereden heb, met heel veel plezier gereden. Het Sokafran circuit is echt heel leuk om te rijden, ik kan met mijn nieuwe vering een stuk beter insturen. Ook had ik graag de zondag gereden, de weersvoorspelling was regen, ik ben wel heel erg nieuwsgierig hoe mijn machine het nu op een natte baan doet. Ik ga hoe dan ook dit seizoen nog een of twee keer naar deze baan om te trainen, dikke kans dat ik mijn regemeters daar nog wel kan maken.