Op het zonovergoten circuit Sokafran bij Spa, werd de race om de SBO Summercup gereden. Erik was door Henry en Erik van HMR uitgenodigd om deze wedstrijd op een van hun machines mee te rijden. Van deze uitnodiging maakten we natuurlijk dankbaar gebruik. Rond half negen kwamen we aan op de baan, de tijd tot de eerste vrije training werd gebruikt om de machine aan te passen naar Erik’s wens.
Eerste vrije training:
Erik had de opdracht gekregen om het in de eerste vrije training rustig aan te doen met deze nieuwe machine, in de tweede ronde echter, zocht hij de grindbak al op omdat de remmen niet zo reageerden als hij had verwacht. Een schuivertje kon nog net worden voorkomen, maar de machine sloeg wel af. Het duurde een tijdje voor hij hem weer aan de praat had, een viertakt start toch anders dan een tweetakt. Nadat de machine weer liep zocht Erik de pits op waar de boel snel werd geinspecteerd. In principe werkte alles, maar de HMR remt niet hetzelfde als zijn Sportluchtmachine. Uiteindelijk rijdt Erik nog een drietal ronden zonder verdere problemen.
Tweede vrije training:
Tussen de twee vrije trainingen werd de machine voor de zekerheid voorzien van een andere remklauw en werd op Erik’s verzoek het schakelmechanisme omgezet, zodat deze gelijk was aan zijn eigen machine. Hierdoor kon hij wat harder remmen en hoefde hij niet meer na te denken bij het schakelen. Na een paar rondjes was het vertrouwen in de machine ok en bouwde hij een goed ritme op, na afloop kwam hij met een big smile binnen, we waren op de goede weg.
De Chrono(of in het Nederlands de kwalificatie):
Tussen de tweede vrije training en de kwalificatie hebben we geen wijzigingen aan de machine aangebracht. Erik was tevreden met de setup en was er klaar voor om een tijd neer te gaan zetten. Van de Jongens van HMR kreeg hij nog wat aanwijzingen en daarna ging hij de baan op. Vanaf de zijkant was het goed zichtbaar dat Erik het naar zijn zin had op de HMR, iedere ronde verbeterde hij zich en bleef ook mooi geconcentreerd zijn lijnen rijden.Uiteindelijk weet hij zich als tweede in de HMR klasse te kwalificeren. Doordat de grid gevuld werd met meerdere klassen was dit evengoed vrij achteraan in het complete veld, maar met een verbetering van zijn PR met ruim 5 seconden konden we tevreden zijn.
Race 1:
Na de kwalificatie geeft Erik aan dat zijn machine wat onrustig was op de curbstones, de achterkant was iets te beweegelijk naar zijn zin. In overleg met het team wordt besloten de achtervering wat aan te passen. De clip-ons worden nog een stukje verzet en voor de rest laten we de machine staan zoals hij is. Bij de start keek Erik in de eerste instantie naar de lichten van de baan, maar de SBO had aan de zijkant van de baan op de grond de start installatie staan. Erik komt goed van zijn plaats en tilt bij het opschakelen zelfs zijn voorwiel van de grond, hij kiest de buitenkant en steek een man of drie voorbij in de eerste bocht, uiteindelijk wordt hij later in de wedstrijd wel weer teruggepakt door een aantal rijders, maar niet door de achter zich rijdende HMR. Erik loopt zelfs wat seconden op hem uit. Door netjes te rijden en geen fouten te maken weet Erik uiteindelijk als tweede HMR over de streep te komen en is daar uiteraard heel erg blij mee.
Race 2:
Tussen de twee races in wordt er behalve tanken niets veranderd aan de machine, Erik gaf aan dat de aanpassingen prima werkten en er wat hem betreft niets hoefde te gebeuren. Ook bij de tweede race komt hij goed van zijn plaats, Alleen was het nog wel even schrikken en snel uitwijken voor een deelnemer die de machine liet stilvallen bij de start. Erik kon maar net uit het gras blijven en kon zodoende niet aanvallen in de eerste bocht. Een paar bochten later had hij weer aansluiting en leek het er op dat hij goed kon meekomen. Als Erik op een gegeven moment inloopt op Wilco Bakker en hem voorbijsteekt ligt hij op de eerste plaats in de HMRcup. Wilco zijn machine loopt niet lekker en hij besluit binnen te komen. Dit betekende voor Erik dat hij kans maakte op het winnen van de tweede wedstrijd en bovendien met de dagprijs naar huis te kunnen. Een paar rondjes later gebaarde Erik naar de pits dat ook zijn machine niet helemaal zo goed liep als in race 1. Zijn problemen zijn lang niet zo ernstig als die van Wilco en Erik kan wel gewoon door, hij komt niet meer aan zijn rondetijden van de eerste wedstrijd maar weet wel te finishen.
Na afloop is Erik tevreden over de terugkeer op de HMR, hoewel een racedag te druk is om de machine echt te leren kennen, wist hij zich telkens te verbeteren en konden we bovendien naar huis met een mooie beker. Bij deze willen wij Henry en Erik van HMR Motorsports dan ook hartelijk danken voor de mogelijkheid van het rijden op de HMR Cup machine, de support aan de machine en de gastvrijheid binnen het team. Het was een geweldige racedagdag op het Sokafrancircuit in de Belgische Ardennen.