De derde reeks uit de serie vindt plaats in Emmen, een mooi technisch circuit, met een scherp randje in de regen is het er namelijk behoorlijk glad en dat hebben de SOBWers geweten. Gedurende de hele dag waren er in de diverse klasses vele valpartijen, ook Erik ontkwam niet aan een schuivertje.
Tijdens de vrije training komt de regen gestaag naar beneden. Erik doet de eerste rondjes rustig aan om daarna wat meer te pushen. Op ongeveer twee derde van de training schuift Eriks voorwiel weg en glijdt hij onderuit. Eigenlijk wil hij de machine oprapen en meteen weer verder rijden, maar helaas is zijn koppelingshendel kort op het handvat gebroken tevens is zijn voetsteuntje en schakelpook verbogen waardoor hij niet verder kan. Dat betekent einde training en snel naar de tent om de machine gereed te maken voor de kwalificatie.
Tijdens kwalificatie is het circuit nog volledig nat, maar het regent niet meer. De eerste rondjes gebruikt Erik om te voelen of alles goed zit, daarna gaat het gas er weer op. Tegen het einde van de sessie zit Erik achter een NSF machine waar hij niet voorbij weet te komen, hij besluit van het gas te gaan om daarna nog een paar rondjes te pushen. Helaas ging deze vlieger niet op, net toen Erik weer aanzette voor een snelle ronde stond de wedstrijdleider met de zwart wit geblokte vlag om de sessie te beeindigen. Jammer dat er niet genoeg tijd was om het plannetje uit te voeren, wel met een goed gevoel gereden en vol vertrouwen richting de eerste wedstrijd.
De eerste wedstrijd: Het weer is op dit moment de grote goochelaar, de zon schijnt en volgens buienradar blijft het droog. We gaan dus over naar een droge setting en gokken er op dat het goed uitpakt. Bij de start is Erik goed weg, maar zijn medecoureurs ook, dus blijft alles bij het oude. De hele wedstrijd is hij in de slag met Paul Rochat, op het rechte eind rijdt Paul telkens van hem weg, maar in het bochtige deel rijdt Erik het gaatje telkens weer dicht. In de laatste ronde probeert Erik nog van alles om hem te verschalken, maar dit lukt net niet. Al met al super tevreden, Erik straalde veel vertrouwen uit en zat zichtbaar lekker in zijn vel. Al bij binnenkomst roept hij dat hij bij de tweede start zal proberen meteen langs Paul te komen om bij het volgende groepje aan te pikken. De stemming zit er goed in!
De tweede wedstrijd: Voor de start twijfelen we lang over de te kiezen achterband er hangt een dreigende bui, maar dat was al vaker zo en dan waaide hij net langs het circuit. We wachten zo lang mogelijk en gaan dan toch voor de droge setup. Aangekomen in de pits begint het toch te spetteren, de spetters gaan plotseling over in hagelstenen waardoor het circuit in no-time helemaal wit kleurt.
De start wordt uitgesteld, maar de rijders krijgen niet de gelegenheid om terug te gaan naar het rennerskwartier om banden te wisselen. De Sportluchtklasse rijdt op straat legale banden dus moeten deze ook geschikt zijn voor regenachtige omstandigheden. Tijmen van Rossum neemt als enige de gok en sprint naar zijn tent om een regenvelg op te halen. Hij wordt een beetje gematst door de wedstrijdleiding, eigenlijk is hij te laat voor start van de opwarmronde, maar doordat hij kan aansluiten voordat iedereen op zijn startpositie staat knijpt de wedstrijdleiding een oogje dicht.
Bij de start is Erik goed weg en heeft meteen 3 man te pakken, waaronder Paul Rochat, Paul kan het tempo niet volgen en is al snel de aansluiting kwijt. Erik komt vervolgens aan de staart van een andere NSFer, Dave van der Kats. Er ontspint zich een soortgelijk situatie als met Paul in de eerste wedstrijd. Erik zijn machine glijdt aan alle kanten en is hem een paar keer bijna kwijt. Hij besluit dat het volgen van Dave genoeg is en gaat voor het uitrijden van de wedstrijd.
Uiteindelijk is het meer een kwestie van survivallen dan racen en Erik is blij als hij de finishvlag ziet. Ook deze keer race is hij maar een keer op een ronde gezet door de koploper, die bovendien als enige van het veld op een regenband reed.
De racedag wordt afgsloten met een 9e en 7e positie, weer een stapje hoger op de ladder en bovendien vooral heel lekker gereden tijdens de eerste race onder droge omstandigheden. Op naar de volgende wedstrijd in Veldhoven.