Zaterdag 12 mei was er voor de eerste keer een training op het nieuwe junior circuit in Assen. Deze training werd mogelijk gemaakt door de KNMV, SOBW en NOC/NSF en was de eerste uit een reeks van vier, allen op deze baan.
Aan het begin van de dag werden de rijder toegsproken door Barry Veneman, samen met Joey Litjens was hij verantwoordelijk voor het programma. Daarna konden de rijders de baan op voor de eerste sessie. Erik rijdt zijn eerste rondjes en komt halverwege even naar binnen voor een eerste reactie. De baan is heel erg mooi en heeft bijzonder veel grip. Gedurende de training geven Barry en Joey aanwijzingen aan de rijders door met krijt bepaalde punten op de baan te markeren. Na de eerste sessie komt Erik met een big smile terug naar de tent een geweldige baan om te rijden, met een paar mooie snelle bochten.
Vlak voor de tweede sessie begint het te regenen, niet hard, maar net genoeg om de baan een beetje nat te krijgen. Erik gaat op zijn gewone banden naar buiten en voelt al snel dat daar onder deze omstandigheden goed mee te rijden is. Aan het einde van de sessie is de baan grotendeels opgedroogd, maar net niet genoeg om de tijden te verbeteren.
In de middag pauze wordt de baan omgezet, de middag sessies zullen namelijk tegen de klok in gereden worden. De baan is inmiddels weer helemaal droog, er hangen wel wat buitjes in de buurt, maar deze drijven gelukkig langs het circuit.
Erik gaat als een van de eerste de baan op en draait lekker zijn rondjes, hij is meteen al sneller dan in de eerste droge sessie. Het is wel even wennen maar al snel heeft Erik zijn draai alweer gevonden. Ook nu staan Joey en Barry weer langs de baan om de juiste instuur punten aan te wijzen. Erik heeft zichzelf voorgenomen om aan zijn zitpositie te werken en maakt hiermee zienderogen vorderingen. Dit in combinatie met de aanwijzingen van de trainers zorgen ervoor dat het steeds een stukje sneller gaat. Aan het einde van de sessie probeert Erik nog wat harder te gaan bij het opdraaien van het rechte stuk, dit is echter te hoog gegrepen, waardoor hij een keertje zijn instuurpunt volledig mist en daarna nog een keer de hele bocht niet haalt en de machine rechtop moet zetten in de uitloopstrook. Vervolgens via de pitstraat de baan weer op om de sessie daarna netjes uit te rijden.
Tijdens de vierde sessie gaat Erik er nog eens goed voor zitten en verbeterd opnieuw zijn tijd, maar wat veel belangrijker is, hij voelt zich helemaal lekker op de machine en dat is hem goed aan te zien. Erik rijdt lange tijd in een groepje van in totaal 4 rijders, rondenlang rijden ze bij elkaar over het circuit. Aan het einde van de sessie worden er nog twee proefstarts gedaan waarna deze dag alweer ten einde is.
Kiki Racing kijkt met heel veel plezier terug naar deze eerste kennismaking met het nieuwe circuit in Assen. Deze baan is absoluut een aanwinst voor de kalender. Geweldig dat er eindelijk een baan in Nederland is, die speciaal voor dit doel is gebouwd. Hoewel er nergens een echt lang recht eind is, zitten er wel hele mooie vloeiende bochten in, waar je op snelheid doorheen kunt. Veel van de SOBW circuits hebben een stop and go karakter, wat dat betreft is deze baan een welkome afwisseling. Later in het seizoen zullen er door de SOBW wedstrijden op deze baan worden gehouden en daarnaast zal er nog drie keer getraind worden zoals vandaag.
Erik kan niet afwachten tot hij weer naar Assen toe kan om te rijden, maar volgende week eerst naar een andere beroemde race locatie, Spa-Franchorchamps.