5e plaats tijdens eerste wedstrijd in NK sportcup b

14AE1-2228-004Na het behalen van de racelicentie en de Pirelli trainingsdag was het zaterdag 3 mei dan eindelijk tijd voor het echte werk, de eerste wedstrijd voor Erik in de nieuwe competitie. ’s Morgens eerst de machine laten registreren en vervolgens in de bandenwarmers zodat deze goed op temperatuur zijn voor de eerste sessie die om ongeveer kwart over 10 van start gaat.

Erik zit na 5 rondjes op de 1.06.3 het volgende is niet sneller doordat er in de GT een rijder naast hem zit. In het laatste rondje moet het dan maar gebeuren, maar door een stuurfoutje in de haarbocht moet hij even rechtop en is het rondje naar de knoppen. 15 minuten is niet veel om een tijd neer te zetten, het is dus zaak om snel in je ritme te zitten en heel goed gefocust te zijn, dit is iets waar we in de volgende sessie rekening mee moeten houden. Erik heeft de sessie op zich netjes opgebouwd, maar was niet tevreden over zijn stuurfoutje, zonder deze had hij tegen zijn PR aan kunnen zitten. De tweede kwalificatie is 5 minuten langer, doel is snel in het juiste ritme komen en minimaal zijn persoonlijk record (PR) te verbeteren.

14AE1-2331-012Erik geeft aan dat hij wat meer agressie in de strijd moet gooien en dat ook vast van plan is te doen in de tweede sessie. Hij zit meteen in zijn eerste getimede ronde onder zijn PR, twee rondjes daarna komt hij tot 2.03.7 om in zijn 5e rondje naar de 2.03.0 te gaan. Bijna 1,5 seconden onder zijn PR. Helaas word de sessie afgevlagd i.v.m. een op de baan liggende machine na een valpartij en is het einde kwalificatie Erik staat op dat moment op de 10e plaats in de B groep.

Erik komt binnen met een smile. “Jammer dat het code rood werd, ik zat lekker op de machine en had een goed ritme.” Erik start straks vanaf de 22e positie op de grid Gecombineerd met Sport 1000, Twincup en Sport 600, dat is de 10e plaats in zijn klasse.

Bij de start is Erik goed weg en pakt meteen een paar plaatsen, echter bij het insturen van de eerste bocht is hij wat te ‘aardig’ en verliest weer een paar plaatsen. Na een paar rondjes ontstaat er een groepje van 5 rijders waar Erik aan de staart zit. Hij kan goed meekomen, maar mist net het stukje extra om de rijder voor hem te pakken. Gedurende de wedstrijd gaat Erik telkens wat sneller terwijl de Kawasaki rijder voor hem de aansluiting met de drie rijders voor hem verliest. In een poging hem voorbij te rijden, maakt Erik een foutje bij het insturen van de Haarbocht waardoor er een gat van een meter of 50 ontstaat met de rijder voor hem. Erik gaat er goed voor zitten en rijdt in twee rondjes het gat weer dicht. Inmiddels weet hij dat zijn tempo een stukje hoger ligt en dat hij de rijder voor hem kan en moet pakken. Bij het ingaan van de laatste ronde heeft hij hem al bijna te pakken in de Geert
14AE1-8956-032Timmerbocht (laatste bocht) en zit vervolgens de hele ronde op zijn staart. Bij het insturen van de Ramshoek kan hij er al voorbij, maar Erik wacht bewust met aanremmen voor de Geert Timmerbocht, voor hij zijn actie inzet. Hij remt later en duikt als eerste de chicane in en houdt zijn positie vast tot aan de streep.

Erik wordt 5e in de B groep van de sportcup 600, waar hij zich als 10e had gekwalificeerd.

Erik over zijn eerste wedstrijd: “Racen op een 600, in een woord: wauw! Wat een top race, mijn start was goed, eerste bocht wat minder. Mijn tempo was vanaf het begin goed, en zat in een groepje van 5 a 6 man. Halverwege de race mis geschakeld en stukje rechtdoor gegaan in de Haar bocht. Daarna gat naar het groepje weer dicht kunnen rijden van meerdere secondes. En als klap op de vuurpijl in de laatste ronde mijn voorganger in de GT ingehaald. Dat voelde na de inhaal race als en overwinning! Pap, Mam en Gé Berkhoff super bedankt voor alle hulp en ook Ramon Vlaar voor de helpende handen dit weekend!