Na een regenachtige avond zien we ’s morgens dat de weermannen het bij juiste eind hebben gehad. Er schijnt een voorzichtig zonnetje en de baan is compleet droog. Na een lekker ontbijt gaan Gé en Erik naar de inschrijving en technische keuring waarna de machines gereed worden gemaakt voor de eerste sessie. Zowel Erik als Gé gaan in de eerste sessie van start op Super Corsa banden.
Vrije training: Om 9.40 begint de vrije training, de baan is nog steeds droog, maar er is inmiddels wel flink wat bewolking bij een graad of 17. Gé zit al snel in zijn ritme en draait een paar rondjes in de 1.57 om er in zijn laatste rondje een 1.55,8 uit te persen. Erik heeft wat meer rondjes nodig om in zijn ritme te komen. Hij rijdt voor het eerst met een andere schokbreker en heeft daarmee een andere setting voor zijn vering. Erik komt in deze sessie tot een 2.00,9.
Gé is tevreden over zijn vrije training en besluit voor de kwalificatie slicks te steken om te zien of dit hem nog wat extra’s brengt. Erik is tevreden over de aanpassingen aan de vering, maar gaf aan in een groepje te rijden waardoor hij niet helemaal zijn gang kon gaan. Hij blijft in de kwalificatie op de Super Corsa’s. In de data is bij Erik te zien dat hij harder op het gas kan, nu in de volgende sessie dit proberen te vertalen in snellere tijden.
Kwalificatie: Erik en Gé gaan samen de baan op en proberen samen een mooi gat te vinden. Gé is iets sneller in het begin en rijdt van Erik weg, die hierdoor wel mooi een vrije baan voor zich heeft. Gé komt aan de staart van een groepje en is daar gedurende de sessie lekker mee aan het vechten. Goed voor je gevoel, maar niet goed genoeg voor hele snelle tijden. Hij blijft op een 1.56,7 steken, dit is een seconde langzamer dan zijn tijd uit de vrije training. Hij behaalt hiermee de 14e startplaats. Erik probeert snel in zijn ritme te komen en zit vanaf de 5e ronde onder de 2.00 in rondje 6 rijdt hij een nieuw pr 1.57.96. De drie rondjes erna weet hij dit niet aan te scherpen en komt daarmee op de 23e plaats.
Gé geeft aan lekker te hebben gereden, maar eigenlijk voor het mooie een beetje meer ruimte had moeten creëren. Erik is blij met de aangepaste vering, maar gaf aan in het tweede deel veel last te hebben van een wegglijdende machine. We twijfelden voor de sessie al of we moesten wisselen en weten het nu zeker. Voor de wedstrijd steekt Erik ook slicks en gaan we zien hoe dat bevalt
Race 1: Gé komt redelijk weg en ligt rond p17, Erik heeft de slechtste start uit zijn seizoen en komt na een rondje door op de 31e plaats. Zowel Gé als Erik gaan de strijd aan met het groepje voor ze. Gé weet uiteindelijk tot p14 te komen en verbetert zijn pr tot 1.53.41. Erik heeft na een paar rondjes 4 seconden achterstand op het groepje voor hem, maar rijdt dit binnen een paar rondjes dicht en klimt van p31 naar 29 en weet in de laatste ronde nog 4 man te pakken en eindigt op de 25e plaats. Hoewel dit geen verbetering was ten opzichte van zijn kwalificatie was het wel het hoogst haalbare in de race. Erik verbetert zijn pr met 2 tienden en heeft nu 1.57,7
Gé is enorm blij met het behalen van zijn PR, het heeft best een tijdje geduurd voor hij daar weer in de buurt kwam, maar mede door de banden weet hij het vertrouwen in de machine te vinden en zichzelf te verbeteren. Erik baalt van de start, maar rijdt daarna wel een ijzersterke race. Ook hij scherpt zijn pr aan met een paar tienden en is er op gebrand een beter resultaat neer te zetten in de tweede wedstrijd.
Race 2: Voor de start van de tweede wedstrijd blijven de beide rijders op de slicks staan. Bij de ZAC telt de uitslag van de eerste race als startpositie. Gé mag dus van de 14e plaats te starten en Erik van de 25e. Gé komt niet heel lekker van zijn plaats en ligt rond de 17e plaats. Erik heeft juist een betere start en ligt na de eerste ronde op de 23e plaats. Na een paar rondjes maakt Gé een foutje waardoor Erik hem in het vizier krijgt. Dit duurt niet heel lang, want Gé is ontketent en gaat er als een speer vandoor. Erik raakt in de slag met een snelle kawasaki. In de bochten is Erik fors sneller, maar op de rechte stukken komt de Kawa telkens voorbij zetten. Beide rijders hebben mooie gevechten op de baan. Gé weet in de wedstrijd zijn pr nog verder aan te scherpen en rijdt een mooie 1.52,7, Erik kan door zijn battle met de Kawasaki niet zijn eigen tempo maken, zijn pr blijft staan op 1.57,7.
Na de wedstrijd is Gé enorm blij met de stappen die hij heeft gemaakt. De machine loopt goed en de banden geven enorm veel vertrouwen. Eindelijk weer de weg naar boven gevonden, super! Erik komt wat minder blij binnen, hij heeft zijn duel met de Kawasaki gewonnen, maar liever had hij hem achter zich gelaten, omdat hij nu bij lange na niet aan zijn tijden wist te komen. Als we de sectortijden optellen, zou hij een 1.56,6 kunnen rijden, de werkelijke tijd ligt er een seconde boven.
Beide rijders kijken met véél plezier terug op de dag. De samenwerking in het team gaat heel erg goed, na iedere sessie bekijken ze samen de racedata en proberen daarmee een plan voor de volgende sessie te maken. Doordat Ramon helpt bij het prepareren van de machine hebben Erik en Gé meer rust tussen de sessies door waardoor ze zich beter kunnen voorbereiden. 19 juli is de volgende wedstrijd in de OW cup, het team heeft ter nu al zin in!