Tijdens het Acceleration evenement was Kiki Racing van de partij met alleen Gé Berkhoff als rijder. Het doel was de nieuwe machine een shake down te geven zodat we de komende tijd gericht aan de slag kunnen om de beide machines goed naar onze hand te zetten. Vrijdag zijn er twee vrije trainingen, zaterdag twee kwalificaties en zondag één wedstrijd. Tijdens de vrije trainingen op vrijdag komen we er achter dat de voorkant voor wat betreft de vering totaal niet past bij Gé. Het is dus telkens even de baan op voor een of twee rondjes en dan weer naar binnen om de settings aan te passen. Hoewel er telkens wel kleine stapjes naar voren gemaakt worden, krijgen we de machine niet zoals we hem willen hebben. Na de vrije trainingen worden de vorkpoten gedemonteerd en wordt een bezoekje gebracht aan een vering specialist. Hier komen wel een paar dingen aan het licht, die worden aangepast die we tijdens de zaterdag kwalificaties kunnen gaan testen.
Tijdens de eerste kwalificatie is Gé niet sneller dan vrijdag, het aanremmen gaat wel beter, maar insturen en uitaccelereren is nog steeds een probleem waardoor Gé niet genoeg vertrouwen heeft om hard te gaan. Naast de problemen met de vering, zijn er wat twijfels over de koppeling en besluiten deze open te maken om dit te controleren. Nadat de koppeling weer is gemonteerd en er opnieuw aanpassingen zijn geweest aan de vering kunnen we de baan op voor de tweede kwalificatie. We spreken af om wat meer rondjes achter elkaar te rijden om in ieder geval een tijd neer te zetten. In de tweede kwalificatie gaan de tijden wel wat naar beneden, maar niet snel genoeg zoals afgesproken rijdt Gé meerdere ronden en komt op de helft van de kwalificatie voor het eerst naar binnen om de vering verder aan te passen. Twee rondjes later komt hij nogmaals naar binnen en gaat met 3 minuten te gaan voor een laatste rondje de baan op. Door flink te pushen weet hij een seconde van zijn snelste tijd af te halen. Dit is echter niet genoeg, de eerstvolgende voor hem rijdt 4 seconden harder en de top van het veld is nog eens 10 seconden sneller.
Enigszins teleurgesteld sluiten we de kwalificatie dag af en gaan om de tafel zitten om te kijken hoe we verder moeten. Er zijn een paar opties, de vering uit de machine van Erik overzetten, of zelfs op de 2014 Suzuki van Erik te gaan rijden. Beide opties hebben we overwogen, maar we kwamen tot de conclusie dat het voorbijschoot aan de doelstelling voor dit weekend, namelijk de machine van Gé testen en afstellen. We besluiten om niet van start te gaan in de wedstrijd, de problemen kunnen we niet binnen een dag oplossen en alleen meerijden om het rijden heeft geen zin en zorgt alleen voor gevaarlijke situaties op de baan.
Naast de problemen die we hebben, zijn er ook genoeg positieve dingen. De machine loopt goed en ondanks de vering problemen worden er acceptabele topsnelheden gehaald. De Brembo remmen zijn stukken beter dan de standaard Nissins waar we op de andere machines mee hebben gereden. Machine reageert goed op het gas en ook de zitpositie is goed nu nog een goede basis afstelling voor de vering en we zijn op de goede weg.
Kiki Racing on the road towards 2015!
Voor video verslagen van afgelopen weekend kun je op ons Youtube kanaal kijken in de Acceleration 2014 afspeellijst