Zaterdag 24 maart, onder een heerlijk lentezonnetje beginnen we aan de eerste SOBW dag van het seizoen.
Nadat de machine en racekleding zijn gekeurd lopen we de machine nog een keertje helemaal na en maken we ons op voor de eerste traingings sessie. In de eerste sessie is wel weer even wennen. De machine zelf loopt goed en Erik rijdt de sessie probleemloos uit. Na binnenkomst overleggen we of de gearing in orde is en besluiten hem niet aan te passen, wel passen we de bandenspanning aan om een beter gevoel aan de voorkant te krijgen.
In de tweede sessie gaat het meteen een stuk beter, Erik gaat er lekker voor zitten en rijdt meteen alweer een stuk soepeler. Dit resulteert ook meteen in wat betere rondetijden. Voor we het weten worden we alweer afgevlagd en kunnen we ons opmaken voor de derde sessie.
De derde sessie begint met een proefstart, Erik komt goed van zijn plaats, maar moet wel uitwijken voor Henk Geesink, die zijn machine bijna kwijt was. In de rondjes hiernaa komt Erik niet meteen in een lekker ritme, als halverwege de sessie code rood wordt gegeven, is het even onduidelijk wat er aan de hand is. Uiteindelijk wordt er nog een tweede proefstart uitgevoerd waarna nog een paar rondes gereden worden. Binnengekomen geeft Erik aan dat hij helemaal niet snapte wat nu de bedoeling was van die rode vlag.
In de laatste sessie gaan we er vanuit dat er wederom met een startprocedure wordt begonnen. Erik rijdt tijdens de opwarmronde naar de grid om er achter te komen dat ze gewoon meteen een groen vlag krijgen en dus helemaal niet gaan starten. Hierdoor is meteen het hele veld uit elkaar en valt Eriks plan om aan te pikken bij Robin in het water. Halverwege de sessie komt Erik even naar binnen en gaat dan voor de laatste rondjes de baan op. In die laatste vier rondjes verbetert hij telkens zijn tijd en sluiten we de eerste trainingsdag af met progressie. Op naar de racedag!