Zondagochtend komen we rond 8 uur terug in het paddock, waar het inmiddels twee keer zo druk is. Vandaag wordt samen gereden met een Belgische organisatie. De meningen hierobver in het SOBW paddock zijn verdeeld. Er zit heel veel verschil in de machines en ook de organisatie is van een heel ander kaliber dan de SOBW.Wij hebben besloten gewoon in te schrijven en gedurende de dag te bekijken of het samen rijden met de Belgische rijders voor gevaarlijke situaties op de baan zorgt.
Tijdens de vrije training wordt al snel duidelijk dat het verschil met de Sportluchtklasse groot is, maar dat de rijders daar allemaal goed mee omgaan. Er zijn nauwelijks incidenten op de baan wel is het door de drukte moeilijk om een paar mooie vrije ronden te rijden. De baan is niet helemaal droog, waardoor Erik niet aan zijn tijden van de dag ervoor komt, maar het gevoel is opnieuw prima.
Voor de kwalificatie bespreken we de taktiek, in plaats van meteen als eerste de baan op te gaan zoals de dag ervoor besluiten we nu juist als laatste te vertrekken om zodoende een paar vrije rondjes te hebben. De baan is inmiddels helemaal droog en Erik gaat na twee rondjes te hebben gereden aan de slag om een paar snelle ronden neer te zetten. In een mooi rondje waarin hij telkens zijn beste sectortijd rijdt stopt de machine twee bochten voor het einde. Erik krijgt hem niet meer gestart en staat de rest van de kwalificatie langs de baan. Het probleem blijkt heel simpel te zijn, de bougie heeft het begeven. In no time staat de machine weer gereed en kunnen we ons gaan opmaken voor de eerste wedstrijd.
Bij de start is Erik goed weg en heeft meteen Robin te pakken. Robin bijt zich echter vast in het achterwiel van Erik en heeft na enkele ronden in de gaten waar hij sneller is dan Erik. Na enkele ronden weet hij Erik te passeren die vervolgens weer de achtervolging in zet in de hoop het kunstje van de eerste wedstrijddag te herhalen. Paul zit op zijn beurt weer aan het achterwiel van Erik en samen rijden ze richting Patrick. Als tegen het einde van de wedstrijd de blauwe vlag wordt gegeven, laat Erik wat ruimte voor de snellere Belgen om ze er soepel langs te laten. Hij heeft echter niet in de gaten dat Paul zo dicht achter hem zit en ziet deze ook langs komen. Erik probeert nog aan te pikken, maar weet niet meer in een goed ritme te komen. Hij sluit de wedstrijd af op een negende plaats.
Tussen de twee wedstrijden in, begint de lucht te betrekken en al snel zitten we midden in een zware onweersbui. De machine wordt aan de achterkant voorzien van een regenband en daarna gaan we kijken hoe de YZF klasse het er vanaf brengt onder deze omstandigheden. er zijn naar verhouding maar weinig valpartijen, de meeste deelnemers voelen er weinig voor om tot het gaatje te gaan tijdens deze laatste wedstrijd.
Ook wij spreken af om finishen als doelstelling voor deze wedstrijd te nemen. Bij de start komt iedereen netjes van zijn plaats en rijdt Erik opnieuw achter Paul en Patrick. Erik kan makkelijk in het spoor blijven en weet hem enkele keren naast Patrick te zetten maar wil niet het risico nemen zichzelf onderuit te remmen. Uiteindelijk kiest hij er voor om achter Patrick te blijven en eindigt de wedstrijd op een achtste plaats.
Terugkijkend op het raceweekend in Spa, was het helemaal top. Erik was het hele weekend goed geconcentreerd en verbeterde zich op de eerste dag in iedere sessie. Ook waren zijn rondetijden constant en ging hij het duel aan met Patrick, Paul en Robin. De tweede dag waren de omstandigheden wisselend en hadden we te kampen met wat technische problemen. Erik hield ook toen zijn hoofd koel, reed beide wedstrijden uit en nam de punten mee naar huis. Op dit moment staat Erik op de achtste plaats in het kampioenschap met Robin vlak achter zich.
Komende maandag pinksterraces in Staphorst.