Beladen racedag in Staphorst.
Maandag 18 mei konden we in Staphorst aantreden voor de jaalrijks pinksterraces. Deze wedstrijd is zonder twijfel drukste van het gehele seizoen. Onder een heerlijk lentezonnetje brengen we alles in gereedheid en maken ons op voor de eerste training. De gearing staat al goed op basis van de gegevens van vorig jaar. Erik gaat de baan op en rijdt meteen fors sneller dan het jaar ervoor en komt uiteindelijk uit op een tijd van 1.13:23 een verbetering van maar liefst 5 seconden.
In de kwalificatie moet het nog wel een stukje sneller, het is echter lastig om een vrij stukje baan te vinden doordat er veel NSF rijders meerijden. In het begin van de kwalificatie blijft Erik vrij lang in een groepje rijden, als hij uiteindelijk een paar vrije rondjes kan rijden gaan zijn tijden nog wat naar beneden.Uiteindelijk komen we uit op 1.12:17 ruim een seconde van de tijd.ruim zes seconden progressie ten opzichte van 2011, maar nog niet genoeg om echt goed mee te doen.
Bij de start van de eerste wedstrijd komt Erik vast te zitten achter een van de NSF rijders. Hoewel deze werkelijk seconden langzamer rijdt dan Erik, haalt hij de meest vreemde capriolen uit om hem achter zich te houden, terwijl ze niet eens in de zelfde klasse rijden.Als Erik hem in de zevende ronde eindelijk te pakken heeft, is de rest van het veld allang uit zicht en kan hij niets anders dan proberen goede ronden te rijden. Uiteindelijk weet hij met een 1.11.99 nog wat van zijn kwalificatie tijd te rijden en eindigt de wedstrijd op een 9e plaats.
In de aanloop naar de tweede wedstrijd komen de overige klassen aan de beurt. Tijdens de YZF cup, zit Karlo Slager vlak achter Bo Bendsnijder, maar maakt na de chicane richting spoorlijn een foutje en gaat onderuit. Hij raapt zijn machine weer op en hervat de race. Op het binnen terrein komt hij in een snelle knik tot de ontdekking dat hij geen remdruk meer heeft aan de voorzijde. Hij schiet rechtdoor laat zijn machine lost om te voorkomen dat hij vol het hek in gaat. Karlo komt redelijk weg, maar zijn machine gaat vol het hek in en raakt een van de toeschouwers die hierbij ernstig gewond raakt. Nadat de wedstrijd lange tijd stil heeft gelegen omdat de toeschouwer gestabiliseerd moet worden, komt er toch nog een herstart.
In het tweede deel van de race komt Damon van der Wielen (Eriks racemaatje van Croix 2011) op dezelfde plaats als Karlo in race een ten val bij het uitkomen van de chicane. Damon wordt door de lucht geslingerd en beland met machine en al in een sloot aan de andere kant van de baan. Het gebeurt vlak voor onze tent een Erik kan nog net worden tegengehouden om niet achter hem aan te springen. Damon staat vrijwel meteen op en klimt uit de sloot. Erik vangt hem op en zet hem even in onze tent op een stoeltje terwijl wij de machine uit de sloot halen en op het asfalt in het paddock zetten. Gelukkig is Damon ok en loopt deze vreemde buiteling met een sisser af.
Erik is door het een en ander behoorlijk aangeslagen en gaat met gemengde gevoelens naar de grid om zijn tweede race te rijden. Bij de start is hij goed weg en heeft meteen de NSF uit de eerste race achter zich. Vervolgens kan hij aanpikken bij twee snellere NSF rijders en rijdt een solide wedstrijd. Zijn beste rondje is 1.12:71 geen verbetering meer, maar wel een goede race gereden.
Na de afgelopen races heel dicht bij Patrick en Robin te hebben gereden, was het dit weekend wel een stukje moeilijker. Toch kijken we met een goed gevoel terug naar Erik zijn optreden. maar liefst 6 seconden sneller dan in 2011 is gewoon goed. Volgend weekend de benefietrace in Stadskanaal, daarna naar Emmen om weer te knallen voor de competitie.