Dat was een korte training zaterdag. Op een snoeiwarm circuit begon Erik aan de eerste sessie. Nieuw bandje en nieuwe zuiger, dus rustig aan beginnen. Zo nu en dan schakelt Erik mis bij het opschakelen en ook bij het terugschakelen ziet het er een beetje onsrustig uit.
Bij binnenkomen is het Barry Veneman ook opgevallen en spreekt Erik er op aan. Samen spreken ze de sessie even door. Erik rijdt deze training met zijn reserve laarzen, deze zijn net even anders van opbouw, waardoor hij met zijn voet in een andere hoek op het steuntje zit. Erik komt hierbij tot de conclusie dat zijn schakelpook iets meer omhoog moet komen om netjes te kunnen schakelen. Ook Barry denkt dat dit zal helpen om makkelijker te kunnen schakelen en meer rust in de machine te krijgen.
Na het aanpassen van de schakelpook kunnen we de baan weer op, in de outlap is meteen te zien dat de aanpassing goed is helaas geeft in de eerste volle ronde de machine het. Het lijkt op een doorgeslagen bougie, dus snel naar de tent om te wisselen. Het blijkt echter niet de bougie te zijn, maar de ontsteking die het niet meer doet.
We proberen nog een aantal dingen, maar de ontsteking wil niet meer meewerken. Zelf hebben we geen reserve ontsteking of blok. We krijgen kunnen wel een setje lenen, maar deze heeft een slechte reputatie voor wat betreft luchtgekoelde machines. Na overleg met Erik’s monteur besluiten we te stoppen en in te laden.
NSF rijder Henk Vos geeft Erik de mogelijkheid om op zijn machine een sessie te rijden, zodat Erik toch nog wat meters kan maken. Henk is een heel stuk kleiner en lichter dan Erik. hij past dan ook niet echt op de machine, ook de vering staat veel te zacht voor Erik zijn gewicht. Het is 25 minuten hard werken en Erik stapt van de machine af, alsof hij net onder de douche vandaan komt. Henk’s opa en begeleider, biedt Erik aan nog meer sessies te rijden, maar gezien het warme weer en de grote verschillen in de setup, lijkt het ons beter om dat niet te doen. Team Vos rijdt zelf nog een sessie en vertrekt bijna gelijk met ons richting Noord-Holland. Nogmaals hartelijk dank voor het mogen rijden op de NSF.
Doordat Erik niet echt heeft kunnen rijden, hadden we niet veel aan de instructies van Barry en Joey, wel de algemene tips, maar geen dingen waarmee we de baan op konden. Jammer, want er werden goede tips gegeven, waaraan je de schat aan ervaring van Barry en Joey kunt merken. Joey weet heel veel van het racen op tweetakten en kan dat ook goed uitleggen.
Nu is het zaak om de machine weer op orde te krijgen voor het dubbele raceweekend volgende week.